ΣΧΟΛΙΟ : Μέλος της Ε.Ε του ΕΔΣΝΑ υποστήριξε μιλώντας στην «Εφ.Συν.» υπό τον όρο της ανωνυμίας ότι πρώτα κλήθηκε να ψηφίσει και μετά του εστάλη η εισήγηση για το ΠΕΣΔΑ .
Και φυσικά όλα αυτά έγιναν από το τηλέφωνο χωρίς να συνεδριάσουν .
Και φυσικά ψήφισε ότι του είπανε χωρίς να διαβάσει την εισήγηση γιατί ξέρει πως δεν τον παίρνει να κάνει αλλιώς γιατί εδώ παίζονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ .
Και φυσικά δεν πρόσεξε τα «ψιλά γράμματα» και τις «αλλαγές» στο κείμενο της εισήγησης ..
Και δεν μιλάμε για την Camorra στη Νάπολι ούτε για τη Chicago Outfit (Μαφία του Σικάγου) .. Μιλάμε για τους νονούς των σκουπιδιών στην Ελλάδα του 2022 .
Αυτοί οι νονοί δεν στέλνουν λαμπάδες για την ανάσταση στα πνευματικά τους «βαφτιστήρια».
Εισηγήσεις στέλνουν και όποιος τολμάει αν μην ψηφίσει υπέρ.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Eυθεία παραδοχή για την καύση σύμμεικτων απορριμμάτων –με την επίκληση μια απροσδιόριστης «μεταβατικότητας»– περιλαμβάνει η τελευταία εκδοχή του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της πολυπληθέστερης περιφέρειας της χώρας, που εγκρίθηκε την Τρίτη με χαρακτήρα κατεπείγοντος –και σιωπηρά– από την ολιγομελή Εκτελεστική Επιτροπή του αρμόδιου φορέα (ΕΔΣΝΑ), όργανο που ελέγχεται πλήρως από τον περιφερειάρχη Αττικής, Γ. Πατούλη.
Η αντιπεριβαλλοντική και αναχρονιστική πρακτική της καύσης απορριμμάτων –υπό τον μανδύα της «ενεργειακής αξιοποίησης»– αποτελούσε εξαρχής κομβικό σημείο του ΠΕΣΔΑ που προωθούσε ο περιφερειάρχης (βλ. «Εφ.Συν.» 3/10/2021: «Φωτιά στα σκουπίδια (και στην ανακύκλωση) βάζει ο Πατούλης»).
Συστήματα διαλογής
Για ένα τέτοιο ενδεχόμενο πάντως περιλαμβάνει ειδική «μέριμνα» η τελευταία επικαιροποίηση του ΠΕΣΔΑ: «Σε περίπτωση που οι ΜΑΑ ή ορισμένες από αυτές κατασκευαστούν μετά τη δημιουργία μονάδας/ων ενεργειακής αξιοποίησης που εμπίπτει στον σχεδιασμό του ΥΠΕΝ, τότε και αποκλειστικά και μόνο για τη μεταβατική αυτή περίπτωση τα υπολειμματικά σύμμεικτα ΑΣΑ [Αστικά Στερεά Απόβλητα] που δεν ανακυκλώνονται στα συστήματα Διαλογής στην Πηγή, που προορίζονται για την/τις συγκεκριμένη/ες ΜΑΑ, μπορούν να οδηγούνται απευθείας στην/ις μονάδα/ες ενεργειακής αξιοποίησης, καθεστώς που θα μπορεί να ισχύσει μέχρι και την έναρξη λειτουργίας των συγκεκριμένων ΜΑΑ», υπό τις προϋποθέσεις οι [προς καύση] ποσότητες να μην έρχονται σε αντίθεση με τους στόχους ανακύκλωσης και το τελικό κόστος να είναι εύλογο για τα δεδομένα του ΕΔΣΝΑ, συμπληρώνεται στο επίμαχο απόσπασμα.
Με άλλα λόγια, προβλέπεται η καύση ανεπεξέργαστων απορριμμάτων ως «απάντηση» στην ταφή για άγνωστο «μεταβατικό» χρονικό διάστημα, για το οποίο τίποτε δεν προμηνύει ότι θα είναι σύντομο: από όταν ανέλαβε, το 2019, η νυν περιφερειακή αρχή έχει να επιδείξει ελάχιστο έως μηδαμινό έργο για την κατασκευή μονάδων επεξεργασίας απορριμμάτων, αντιθέτως είναι συνεπής στην κυβερνητική λογική της διοίκησης με «καθεστώς εξαιρέσεων». Κι όσο καθυστερούν οι (και με εμπλοκή ιδιωτών) ΜΑΑ, τόσο περισσότερα σκουπίδια θα καίγονται...
Ως προς το πού θα χωροθετήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος τη/ις μονάδα/ες καύσης (όπως είναι και η διατύπωση στο ΠΕΣΔΑ), δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση. Ωστόσο, οι αποκαλύψεις της «Εφ.Συν.» για κυβερνητικό σχέδιο δημιουργίας μονάδας καύσης στις εγκαταστάσεις της «Χαλυβουργικής» στην Ελευσίνα (βλ. φύλλο 5/11/2020) ουδέποτε δέχτηκαν διάψευση, ενώ ουδέποτε έλαβε απάντηση το πρόσφατο ερώτημα της παράταξης με επικεφαλής τη Ρένα Δούρου, «Δύναμη Ζωής», για το εάν η αναβάθμιση και λειτουργία του Αποτεφρωτήρα Επικίνδυνων Νοσοκομειακών Αποβλήτων (ΟΕΔΑ Φυλής) μέχρι το 2047 ανοίγει τον δρόμο για ανεξέλεγκτη καύση αποβλήτων.
Προειδοποίηση
Το ΠΕΣΔΑ Αττικής διατηρεί μεγάλες ποσότητες σύμμεικτων. Και στην τελευταία έκδοση διατηρείται ο υπολογισμός που θέλει για το 2030, από ένα σύνολο 2.068.810 παραγόμενων τόνων απορριμμάτων ετησίως, οι 836.858 τόνοι να είναι σύμμεικτα απορρίμματα (πράσινος κάδος). Δηλαδή, το 40,45% των απορριμμάτων θα παραμένει μη ανακυκλώσιμο. Οπως είχε εξαρχής προειδοποιήσει η συλλογικότητα «Δυτικό Μέτωπο», η διατήρηση υψηλών ποσοστών σύμμεικτων «γίνεται συνειδητά για να τροφοδοτούνται με μεγάλες ποσότητες πρώτης ύλης οι Μονάδες Επεξεργασίας Απορριμμάτων και στη συνέχεια οι μονάδες καύσης, που θα καίνε τα δευτερογενή καύσιμα που παράγουν οι Μονάδες Επεξεργασίας».
Το «Δυτικό Μέτωπο» είχε επίσης επισημάνει: «Οι συμβάσεις που υπογράφονται (ΣΔΙΤ) είναι για 30 χρόνια περίπου. Για τον ίδιο λόγο, οι Μονάδες Επεξεργασίας στήνονται με τέτοιον εξοπλισμό και τέτοια λειτουργία, ώστε, αντί να εξυπηρετούν την περαιτέρω ανάκτηση, εξυπηρετούν την παραγωγή καυσίμων». Αν στην αρχική του εκδοχή το ΠΕΣΔΑ προϊδέαζε για την καύση σύμμεικτων –όχι μόνο υπολειμμάτων– απορριμμάτων, τώρα έρχεται και την ομολογεί απροκάλυπτα.
Ομοίως απροκάλυπτος είναι και ο τρόπος που αποφασίστηκαν οι αλλαγές στο ΠΕΣΔΑ. Η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ κλήθηκε να ψηφίσει την επικαιροποιημένη έκδοση διά περιφοράς (δηλαδή μέσω τηλεφώνου) σε συνεδρίαση με κατεπείγοντα χαρακτήρα, καθώς «πρέπει άμεσα να αποσταλεί το επικαιροποιημένο κείμενο του ΠΕΣΔΑ στο υπουργείο [Περιβάλλοντος], λόγω καταληκτικής ημερομηνίας». Μέλος της Επιτροπής υποστήριξε μιλώντας στην «Εφ.Συν.» υπό τον όρο της ανωνυμίας ότι πρώτα κλήθηκε να ψηφίσει και μετά του εστάλη η εισήγηση.
Το ΠΕΣΔΑ Αττικής, λοιπόν, προωθείται στο υπουργείο Περιβάλλοντος προς γνωμοδότηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του «νόμου Σκρέκα» (ν. 4819/2021, άρθρο 55), που έχουν επιφυλάξει ρόλο κομπάρσου για το περιφερειακό συμβούλιο Αττικής: ναι μεν προβλέπουν την έγκριση του ΠΕΣΔΑ από το περιφερειακό συμβούλιο, αλλά αν παρέλθει άπρακτη η δίμηνη προθεσμία, προβλέπουν έγκριση του ΠΕΣΔΑ απλά με μια απόφαση των υπουργών Περιβάλλοντος και Εσωτερικών. Θα επιβληθεί με «τετελεσμένα» η καύση;
«Η διοίκηση Πατούλη επιχειρεί “ηρωική έξοδο” από τα αδιέξοδα»
Πυρά από το «Δυτικό Μέτωπο» για μια ακραία αντιπεριβαλλοντική επιλογή
Ολες, ανεξαιρέτως, οι μέχρι τώρα διοικήσεις του ΕΔΣΝΑ και της Περιφέρειας Αττικής διακρίθηκαν για δύο πράγματα: για την «προτίμησή» τους στα σύμμεικτα, δηλαδή τα μη διαχωρισμένα απορρίμματα, και για την εμμονή τους να χρησιμοποιούν -για δεκαετίες- τη Δυτική Αττική σαν τον μόνιμο σκουπιδότοπο ολόκληρης της περιφέρειας. Οι επιλογές τους αυτές οδήγησαν αφενός στη διαχρονική καθήλωση των ποσοστών της ανακύκλωσης και αφετέρου στην ουσιαστική εξάντληση και απουσία ασφαλών χώρων τελικής διάθεσης-ταφής (ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ), που θα ήταν η τελευταία επιλογή σε μια μεταβατική περίοδο.
Η διοίκηση Πατούλη, πιστή στις πολιτικές των προκατόχων της και στο νεοφιλελεύθερο-φιλοεργολαβικό-αντιπεριβαλλοντικό προφίλ της, επιχειρεί «ηρωική έξοδο» από τα αδιέξοδα, που και η ίδια μεγιστοποίησε, οδηγώντας τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής σε ακόμη χειρότερα μονοπάτια. Ερχεται να υλοποιήσει με βίαιο τρόπο την κυβερνητική επιλογή να καθιερώσει σαν βασική μέθοδο διαχείρισης των απορριμμάτων την καύση των προϊόντων της επεξεργασίας των σύμμεικτων. «Βασιλικότερη του βασιλέως», όμως, δεν αρκείται σε αυτό μόνο: μιλά απροκάλυπτα και για τη δυνατότητα να καίγονται όχι μόνο τα προϊόντα επεξεργασίας των σύμμεικτων απορριμμάτων (δευτερογενή καύσιμα RDF/SRF), αλλά και το σύνολο των σύμμεικτων, που -κατ’ ευφημισμόν- ονομάζονται «υπολειμματικά».
Πρόκειται για μια ακραία αντιπεριβαλλοντική επιλογή, που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, έχει εγκαταλειφθεί παντού πλέον και έρχεται σε αντίθεση ακόμη και με την ισχύουσα νομοθεσία. Αν, δε, συνδυαστεί και με τις υπόλοιπες προβλέψεις της νέας μελέτης επικαιροποίησης του Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής, που υιοθέτησε η Ε.Ε. του ΕΔΣΝΑ στις 19/4/2022, γίνεται ολοφάνερο για ποιο λόγο οι πολίτες της Αττικής και οι φορείς που (οφείλουν να) τους αντιπροσωπεύουν επιβάλλεται να μην επιτρέψουν την τελική έγκριση και υιοθέτηση του νέου σχεδίου ΠΕΣΔΑ. Ιδιαίτερα αυτοί της δυτικής πλευράς της Αττικής, που -και πάλι- καλούνται να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου