Ο ΡΟΛΟΣ TOΥ ΧΥΤΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ ΜΟΥΣΑΜΑ
Για να καταρτιστεί προϋπολογισμός πρέπει να γνωρίζουμε τις υποχρεώσεις των
προηγούμενων χρόνων (ελλείμματα, πλεονάσματα κ.ο.κ). Να υπάρχουν δηλαδή οι
ισολογισμοί των προηγούμενων χρόνων. Χωρίς ισολογισμούς, δεν μπορεί να
καταρτιστεί αξιόπιστος προϋπολογισμός. Αυτό ακριβώς επέβαλλε ο Νόμος 3852/2010,
με τον οποίο ιδρύθηκαν οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι, σύμφωνα με τον οποίο είναι
υποχρεωτική από τους Δήμους κάθε χρόνο η σύνταξη ισολογισμού ως προϋπόθεση για
την κατάρτιση προϋπολογισμού.
Η μελέτη του ΙΟΒΕ για την οικονομική κατάσταση των Δήμων
Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσίευσε τον Μάιο του 2017 το Ίδρυμα
Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), προκύπτει ότι επί συνόλου 325
Δήμων σε ολόκληρη την επικράτεια, μόνο 18 δήμοι δεν έχουν δημοσιεύσει ούτε έναν
ισολογισμό από το έτος 2011 μέχρι σήμερα.
Από τους 18 αυτούς δήμους, οι 15 είναι μικροί νησιωτικοί Δήμοι ( Δήμος
Αγαθονησίου, Αντίπαρου, Γαύδου κ.α), για τους οποίους η μελέτη του ΙΟΒΕ
αναγνωρίζει αντικειμενικά προβλήματα στη σύνταξη ισολογισμών (προβλήματα
νησιωτικότητας). Εξαίρεση είναι ο δήμος Σφακίων, όπου ο μέχρι το έτος 2015
Δήμαρχος και νυν αναπληρωτής υπουργός Υγείας κ. Παύλος Πολάκης έχει δηλώσει
δημόσια ότι τηρούσε «μαύρα» ταμεία.
Η σχέση των Δήμων Φυλής, Μεγαλόπολης και Παγγαίου
Οι άλλοι 3 Δήμοι όμως που δεν έχουν συντάξει ισολογισμούς από το έτος 2011
μέχρι σήμερα είναι ηπειρωτικοί Δήμοι και συγκεκριμένα ο Δήμος Φυλής, ο Δήμος
Μεγαλόπολης και ο Δήμος Παγγαίου. Για τους Δήμους αυτούς η μελέτη του ΙΟΒΕ δεν
αναγνωρίζει καμία δικαιολογία και αναφέρει ρητά την απαίτηση για επιβολή
αυστηρών ποινών.
Από τη συγκριτική εξέταση των 3 αυτών ηπειρωτικών Δήμων προκύπτει ότι ο
Δήμος Φυλής διαχειρίζεται τεράστια ποσά από τη λειτουργία ΧΥΤΑ, ο Δήμος
Μεγαλόπολης διαχειρίζεται επίσης σημαντικά ποσά από τη λειτουργία του
εργοστασίου της ΔΕΗ, ενώ ο Δήμος Παγγαίου είναι αυτός όπου οι δύο ταμίες του
Δήμου απήγαγαν και δολοφόνησαν προ ετών το Δήμαρχο Τριαντάφυλλο Κουκούδη για
μια υπόθεση διαφθοράς στα ταμεία του Δήμου. Επιπλέον, οι Δήμοι αυτοί διαθέτουν
μεγάλες εκτάσεις για υπερτοπικές χρήσεις (διαχείριση απορριμμάτων στη Φυλή,
εξόρυξη λιγνίτη στη Μεγαλόπολη, αρχαία ορυχεία χρυσού και αργύρου στο Παγγαίο).
Ίσως λοιπόν γι’ αυτό δεν καταρτίζουν ισολογισμούς αυτοί οι Δήμοι, γιατί εκτός
από τη λεπτομερή καταγραφή όλων των κεφαλαίων τους, θα έπρεπε να περιλαμβάνεται
και η απογραφή όλων των δημοτικών ακινήτων με τη λογιστική αποτύπωσή τους ως
παγίων περιουσιακών στοιχείων των Δήμων.
Τα μεγάλα ερωτήματα για το Δήμο Φυλής
Εγείρονται λοιπόν τα μεγάλα ερωτήματα για το Δήμο Φυλής:
Οι δημοτικές διοικήσεις του κ. Μπουραίμη και του κ. Παππού από το 2011
μέχρι σήμερα, οι οποίες δεν έχουν δημοσιεύσει ούτε έναν ισολογισμό, έχουν κάνει
τουλάχιστον απογραφή όλων των δημοτικών ακινήτων για να μπορούν να αποτυπωθούν
λογιστικά στα πάγια περιουσιακά στοιχεία του Δήμου; Έχουν εξασφαλίσει
τουλάχιστον τις ιδιοκτησίες των ακινήτων που αφορούν τη διαχείριση απορριμμάτων
όπως το Λατομείο Μουσαμά και την έκταση του ΧΥΤΑ Φυλής;
Η απάντηση στα ερωτήματα αυτά είναι κομβικής σημασίας, γιατί αν το λατομείο
Μουσαμά και η έκταση του ΧΥΤΑ είναι ιδιοκτησίες του Δήμου Φυλής, τότε κανείς
δεν μπορεί να επιβάλλει τη συνέχιση της διαχείρισης απορριμμάτων σε αυτές τις
εκτάσεις χωρίς τη συγκατάθεση του Δήμου Φυλής. Εκτός και αν ο Δήμος Φυλής
έχει λόγους για να δώσει τη συγκατάθεσή του…
Η δραματική δημοσιονομική κατάσταση του Δήμου Φυλής σήμερα
Από την ανάλυση των προϋπολογισμών των διοικήσεων του κ. Μπουραίμη και του
κ. Παππού από το 2011 μέχρι σήμερα, προκύπτει η δραματική δημοσιονομική
κατάσταση της πόλης, παρά τα 36 περίπου εκατομμύρια ευρώ που λαμβάνει ο δήμος
ετησίως, ως αντισταθμιστικά οφέλη από το ΧΥΤΑ.
Αναλυτικότερα, ο πρώτος προϋπολογισμός της διοίκησης του κ. Μπουραίμη το
2011 έφτανε στο ασύλληπτο ύψος των 200 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς στο νεοσύστατο
πλέον Καλλικρατικό δήμο Φυλής έπρεπε να ενσωματωθούν τα χαοτικά ελλείμματα του
πρώην Δήμου Άνω Λιοσίων, τα οποία κληροδότησε η διοίκηση του κ. Παππού της
περιόδου 2007-2010. Ο τελευταίος προϋπολογισμός που κατήρτισε η διοίκηση του κ.
Μπουραίμη το έτος 2014 έφτασε στο ύψος των 145 εκατομμυρίων ευρώ.
Μετά τις εκλογές του 2014, η νέα διοίκηση του κ. Παππού κατήρτισε τον
προϋπολογισμό έτους 2015 που έφτανε στα 121 εκατομμύρια ευρώ, ενώ παράλληλα, με
την εύνοια της τότε Κυβέρνησης, προέβη στη ρύθμιση εξόφλησης του χρέους των 468
εκατομμυρίων ευρώ του Δήμου σε 2.128 χρόνια! Και αυτό με μια μηνιαία
παρακράτηση 5% επί των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που ήδη λαμβάνει ο δήμος από
το Υπουργείο Εσωτερικών. Την ίδια στιγμή, ο πρώην δήμαρχος Άνω Λιοσίων κ.
Παπαδήμας, έστω και δέκα χρόνια μετά την αποχώρησή του από τα δημοτικά δρώμενα,
κέρδισε στα δικαστήρια από τον ΕΣΔΝΑ για λογαριασμό του νέου Δήμου Φυλής 15
εκατομμύρια ευρώ, για μη καταβληθέντα αντισταθμιστικά οφέλη από το ΧΥΤΑ των
ετών 1998 έως 2003 (Όποτε συνταχθούν οι ισολογισμοί του δήμου Φυλής, θα
διαπιστώσουμε κατά πόσο αυτό το ποσό που έφερε στα ταμεία του Δήμου ο κ.
Παπαδήμας είναι αυτό που δημιούργησε το διαβόητο πια «ταμείο» για το οποίο
επαίρεται η σημερινή διοίκηση του Δήμου). Η διοίκηση όμως του κ. Παππού, αντί
να ακολουθήσει μια πολιτική εξορθολογισμού των δαπανών, διατήρησε τον
προϋπολογισμό και του έτους 2017 στα 120 εκατομμύρια ευρώ.
Προϋπολογισμοί των 145 εκατομμυρίων ευρώ, όπως της διοίκησης του κ.
Μπουραίμη, ή των 120 εκατομμυρίων ευρώ όπως της διοίκησης του κ. Παππού, είναι
εξωφρενικοί για το δήμο Φυλής με μόλις 45 χιλιάδες κατοίκους, όταν ο γειτονικός
Δήμος Ιλίου με 85 χιλιάδες κατοίκους έχει προϋπολογισμούς των 40 εκατομμυρίων
και μάλιστα πλεονασματικούς. Δηλαδή ο Δήμος Φυλής με τους μισούς κατοίκους από
αυτούς που έχει το Ίλιον, έχει τριπλάσιους προϋπολογισμούς από τους
προϋπολογισμούς του Ιλίου.
Η διατήρηση των υψηλών προϋπολογισμών οφείλεται στον εκτροχιασμό του
σκέλους των δαπανών, με άκρως ανησυχητική προοπτική. Από τη συνθετική αναζήτηση
και διασταύρωση των οικονομικών στοιχείων που αφορούν το δήμο Φυλής (Παρατηρητήριο
Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ, ηλεκτρονική εφαρμογή «Διαύγεια», βάση δεδομένων
«Οικονομικά Στοιχεία Δήμων» στην πλατφόρμα http://web3.eetaa.gr/modota/modota.htm,
Μηνιαία Στατιστικά Δελτία της ΕΛΣΤΑΤ, ετήσιοι απολογισμοί του Ελεγκτικού
Συνεδρίου, εκθέσεις του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους), προκύπτει ότι με αυτό
το ρυθμό αύξησης των δαπανών και των ήδη ανειλημμένων υποχρεώσεων του Δήμου
Φυλής, οι ανάγκες της πόλης θα επανέλθουν κατά τα έτη 2020 έως το 2022 στο
αστρονομικό ποσό των 150 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως. Συνολικά δηλαδή περίπου 450
εκατομμύρια ευρώ για την τριετία 2020-2022! Για να μην χρεοκοπήσει δηλαδή η
πόλη την τριετία 2020-2022, θα πρέπει να βρεθούν τόσα χρήματα όσα είναι σχεδόν το
συνολικό χρέος των 468 εκατομμυρίων ευρώ που ρυθμίστηκε να πληρωθεί σε 2.128
χρόνια!!!
Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι ο Δήμος Φυλής δεν έχει απλώς χρεοκοπήσει,
αλλά στην κυριολεξία έχει τιναχθεί στον αέρα. Και στο
σημείο αυτό πιστεύω ότι υπάρχει το μυστικό που κρύβουν όλοι για το μέλλον του
ΧΥΤΑ, αλλά και για το μέλλον του λατομείου Μουσαμά. Ο Δήμος Φυλής, μπροστά στο
φάσμα της χρεοκοπίας, θα έχει απελπιστική ανάγκη τα χρήματα από το ΧΥΤΑ, ενώ
την ίδια στιγμή η Περιφέρεια Αττικής και ο ΕΣΔΝΑ θα αντιμετωπίζουν τον εφιάλτη
διαχείρισης των απορριμμάτων, αφού ο σχεδιασμός της κ. Δούρου (ο
διαβόητος ΠΕΣΔΑ) έχει ουσιαστικά αποτύχει. Έτσι θα δρομολογηθεί (με
το αζημίωτο) η επέκταση λειτουργίας του ΧΥΤΑ είτε με την εφιαλτική Γ’ Φάση
λειτουργίας στον ήδη υπάρχοντα χώρο, είτε με τη εξίσου εφιαλτική δημιουργία
νέου ΧΥΤΑ στο λατομείο Μουσαμά. Η επιλογή του χώρου θα οριστικοποιηθεί, όταν
επικρατήσει ο αντίστοιχος επιχειρηματικός όμιλος που υποστηρίζει τον κάθε χώρο…
Μαζί με το ΧΥΤΑ απορριμμάτων έρχεται και ο ΧΥΤΑ ανθρώπων
Με το σκεπτικό της απαγόρευσης επέκτασης του ΧΥΤΑ στο λατομείο Μουσαμά,
κατατέθηκε δημόσια πρόταση στο δημοτικό συμβούλιο για μετατροπή του σε
«σοβαρό» κοιμητήριο (όπως χαρακτηρίστηκε). Με την πρόταση αυτή δεν διαφώνησε
κανείς στο δημοτικό συμβούλιο με μόνη φωτεινή εξαίρεση την κ.
Γιαννοπούλου. Το κρίσιμο σημείο της πρότασης για τη δημιουργία κοιμητηρίου στο
λατομείο Μουσαμά, κρύβεται στο χαρακτηρισμό του ως «σοβαρού» κοιμητηρίου. Γιατί
ένα «σοβαρό» νέο δημοτικό κοιμητήριο, σύμφωνο δηλαδή με τις προδιαγραφές και τη
νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προβλέπει και την ύπαρξη ολοκληρωμένων
εγκαταστάσεων καύσης νεκρών. Και είναι προφανές ότι μια τέτοια ολοκληρωμένη
εγκατάσταση καύσης νεκρών στο λατομείο Μουσαμά θα μπορούσε να εξασφαλίσει
τις ανάγκες των 5 εκατομμυρίων κατοίκων της Αττικής. Με αυτό τον τρόπο, θα
μπορούσαν να «ικανοποιηθούν» και οι δύο επιχειρηματικοί όμιλοι που
διαγκωνίζονται για τη διαχείριση των απορριμμάτων στην Αττική, αφού ο ένας θα
μπορούσε να αναλάβει τα απορρίμματα και ο άλλος την καύση νεκρών, ενώ σε αυτή
την περίπτωση θα «ικανοποιούνταν» και ο Δήμος Φυλής γιατί τα έσοδα από τη
λειτουργία ενός «σοβαρού» δημοτικού κοιμητηρίου θα ήταν ισάξια των εσόδων από
τη Γ’ Φάση λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής, που επίσης θα λειτουργεί στην πόλη. Μια
πόλη όμως που με αυτό τον τρόπο θα εξασφαλίσει μεν τη ροή εκατομμυρίων για
αρκετά χρόνια, αλλά εκτός από ΧΥΤΑ απορριμμάτων θα έχει μετατραπεί και σε ΧΥΤΑ
ανθρώπων ολόκληρης της Αττικής…
Οι ευθύνες των διοικήσεων του κ. Μπουραίμη και του κ. Παππού
Οι διοικήσεις του κ. Μπουραίμη και του κ. Παππού φέρουν αυταπόδεικτα τη
ευθύνη για τη μη σύνταξη και δημοσίευση ισολογισμών από το 2011 μέχρι σήμερα,
καθώς και τη μη απογραφή της ακίνητης περιουσίας και τη λογιστική αποτύπωσή της
στα πάγια περιουσιακά στοιχεία του Δήμου. Κυρίως όμως φέρουν την ευθύνη για το
γεγονός ότι δεν προετοίμασαν δημοσιονομικά το Δήμο για να μπορεί να είναι
βιώσιμος χωρίς τα χρήματα των σκουπιδιών.
Τώρα δεν είναι η ώρα της αναζήτησης ευθυνών. Αυτές θα αποδοθούν στην
κάλπη το 2019, όπως συνέβη και το 2014. Τώρα είναι η ώρα της ευθύνης. Και
επειδή σε λίγες ημέρες θα έρθει στο Δημοτικό Συμβούλιο ο προϋπολογισμός του
2018, έχουμε ευθύνη όσοι κατοικούμε στην πόλη να τοποθετηθούμε για όσα αφορούν
το μέλλον της.
Τι πρέπει να γίνει μέχρι το 2019
Ο προϋπολογισμός του 2018 είναι ο πιο κρίσιμος, γιατί με βάση την υλοποίησή
του θα καταρτισθεί ο προϋπολογισμός του 2019 με τον οποίο η πόλη θα οδηγηθεί
στις εκλογές. Αν δεν ανακοπεί τώρα η δραματική δημοσιονομική πορεία του Δήμου,
με την κατάρτιση προϋπολογισμού έτους 2018 αισθητά κάτω από τα 100 εκατομμύρια
ευρώ και με προϋπολογισμό έτους 2019 αισθητά κάτω από τα 80 εκατομμύρια ευρώ,
τότε η διοίκηση που θα προκύψει από τις εκλογές του 2019 θα βρει μπροστά της το
απόλυτο αδιέξοδο που περιέγραψα παραπάνω κατά τα έτη 2020-2022 και η πόλη πολύ
δύσκολα θα αποφύγει τη χρεοκοπία. Και για να καταρτιστεί αξιόπιστος
προϋπολογισμός του 2018, θα πρέπει να συνταχθούν επιτέλους οι ισολογισμοί των
προηγουμένων ετών, στους οποίους θα πρέπει να αποτυπωθεί και η ακίνητη
περιουσία του Δήμου.
Γι’ αυτό λοιπόν οφείλουν:
α) ο Δήμαρχος της πόλης κ. Χρήστος Παππούς, να καταρτίσει και δημοσιεύσει τους ισολογισμούς του δήμου για τα έτη 2011 έως
2016, όπου θα αποτυπώνεται λογιστικά όλη η ακίνητη περιουσία του Δήμου και να
καταρτίσει προϋπολογισμό έτους 2018 με βάση τους ισολογισμούς 2011-2016,
ανακόπτοντας τον εκτροχιασμό των προϋπολογισμών των ετών 2016 και 2017.
β) ο επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης και Δήμαρχος της περιόδου
2011-2014 κ. Τάκης Μπουραίμης, να εξηγήσει με
παρρησία τους λόγους για τους οποίους δεν συνέταξε ισολογισμούς κατά τα έτη που
διοίκησε την πόλη, καθώς και αν προέβη ή όχι (και γιατί) σε απογραφή της
ακίνητης περιουσίας του Δήμου.
γ) οι επικεφαλείς της ελάσσονος αντιπολίτευσης κ. Δημήτρης Τσιουμπρής, κ.
Κώστας Λουμιώτης και κ. Γιώργος Αβράμης, να απαιτήσουν
τη σύνταξη και δημοσιοποίηση των ισολογισμών των ετών 2011-2016, ως απαράβατο
όρο για την κατάρτιση του προϋπολογισμού έτους 2018, ως ρητώς ο νόμος ορίζει.
δ) οι δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης να αναλογισθούν ότι σε περίπτωση υπερψήφισης του προϋπολογισμού έτους 2018
χωρίς την προηγούμενη κατάρτιση των ισολογισμών των ετών 2011-2016 ως ρητώς ο νόμος
ορίζει, τότε σε περίπτωση χρεοκοπίας του Δήμου αναλαμβάνουν στο ακέραιο τη
συνολική ευθύνη.
Τέλος, όλοι όσοι κατοικούμε σ’ αυτή την πόλη έχουμε καθήκον να αποκτήσουμε
ενημέρωση και πλήρη συνείδηση της κατάστασης, αλλά και να αναλάβουμε την ευθύνη
των επιλογών μας, αν δεν θέλουμε να μας ξαναπεί κανείς στο μέλλον «μαζί τα
φάγαμε»!
Η ώρα της ευθύνης λοιπόν είναι τώρα. Για όλους μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου