Το νέο Εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ ) που υποστηρίχτηκε θερμά από το σύνολο των
περιβαλλοντολογικών κινημάτων
εξακολουθεί και μετά την έγκρισή του , να βρίσκεται στο στόχαστρο των
εργολαβικών συμφερόντων και των πιο συντηρητικών κύκλων της τοπικής και περιφερειακής αυτοδιοίκησης.
Το ΕΣΔΑ, το οποίο διαμορφώθηκε από
κοινού με τα υπουργεία Περιβάλλοντος και
Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, συμπυκνώνει τη ριζικά
διαφορετική πολιτική αντίληψη της νέας διακυβέρνησης προς ένα εναλλακτικό
μοντέλο διαχείρισης αποβλήτων. Οι στόχοι
του ΕΣΔΑ υιοθετούν πλήρως τη μεθοδολογία της ιεράρχησης της διαχείρισης των
αποβλήτων της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, υπερβαίνοντας τη λογική των
συγκεντρωτικών μονάδων διαχείρισης σύμμεικτων αστικών αποβλήτων, υπέρ της
διαλογής στην πηγή ανακυκλώσιμων και βιοαποβλήτων και της μείωσης της παραγωγής
αποβλήτων αλλά και του κόστους διαχείρισής τους.
Η υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα τις διαχείρισης και η ακύρωση
των ΣΔΙΤ, οι υψηλοί στόχοι της ανακύκλωσης που περιορίζουν την ανάγκη για
μεγάλες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων, η ουσιαστική
απαγόρευση της καύσης των
σύμμεικτων, η υποχρεωτικότητα των τοπικών σχεδίων
διαχείρισης για όλους του δήμους που περιέχονται στον νέο ΕΣΔΑ, ενόχλησαν κάποιους επιχειρηματικούς και
συντηρητικούς αυτοδιοικητικούς κύκλους .
Αυτοί οι κύκλοι προσπαθούν τώρα να ακυρώσουν στην πράξη το νέο
ΕΣΔΑ , κάνοντας ΠΕΣΔΑ που δεν θα είναι
συμβατοί με το νέο Εθνικό Σχέδιο και
αξιώνουν, ο ρόλος του κράτους να
περιοριστεί σε παρατηρήσεις που δεν θα είναι κανείς υποχρεωμένος να λάβει υπ
όψη του ή πολύ περισσότερο να συμμορφωθεί με αυτές.
Κλασικό παράδειγμα είναι η περίπτωση Τατούλη στην Πελοπόννησο. Ο
Περιφερειάρχης Πελοποννήσου αρνείται την εναρμόνιση του ΠΕΣΔΑ Πελοποννήσου με
το νέο ΕΣΔΑ , επιμένει στο δικό του σχέδιο (σύμμεικτων με ΣΔΙΤ) , και
προσφεύγει στο ΣτΕ κατά του νέου ΕΣΔΑ
υποστηρίζοντας πως εφ όσον δεν έχει γίνει ΚΥΑ ο νέος ΕΣΔΑ , είναι ανίσχυρος και
είναι σαν να μην υφίσταται.
Το ίδιο ισχυρίζονται και άλλοι περιφερειάρχες του συντηρητικού
χώρου που θέλουν να ακυρωθεί στην πράξη το νέο Εθνικό Σχέδιο.
Τώρα λοιπόν που η κυβέρνηση επιχειρεί να ψηφιστεί άμεσα διάταξη
που να κατοχυρώνει το νέο Εθνικό Σχέδιο αποσαφηνίζοντας
τον τρόπο έγκρισης του και τροποποιεί
τον τρόπο έγκρισης των ΠΕΣΔΑ, οι
επίδοξοι πραξικοπηματίες κατά του νέου ΕΣΔΑ βγήκαν στα κάγκελα .
Η διάταξη για
το ΕΣΔΑ προβλέπει κύρωση με ΚΥΑ και έγκριση με πράξη υπουργικού συμβουλίου.
Δηλαδή δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης του ΕΣΔΑ όπως αυτά που
διατυπώνουν ο κ. Πατούλης και οι συν αυτώ.
Σε ότι αφορά τους ΠΕΣΔΑ υπάρχει η εξής αλλαγή: οι ΠΕΣΔΑ αποφασίζονται από τα
περιφερειακά συμβούλια, με τη σύμφωνη γνώμη των γενικών γραμματέων των
υπουργείων εσωτερικών και περιβάλλοντος και όχι των αρμόδιων διευθύνσεων
όπως συνέβαινε μέχρι τώρα.
Μέχρι τώρα οι
περιφερειάρχες άκουγαν τις παρατηρήσεις των αρμοδίων διευθύνσεων αλλά δεν είχαν και την υποχρέωση να συμμορφωθούν
με αυτές. Έτσι δεν υπήρχε κανένας έλεγχος ούτε στην συμβατότητα με το ΕΣΔΑ ,
ούτε στην νομιμότητα των ΠΕΣΔΑ.
Τώρα με την ψήφιση της διάταξης, οι ΠΕΣΔΑ θα είναι υποχρεωτικά συμβατοί και πιο
ισχυροί γιατί θα εγκρίνονται με ΚΥΑ ενώ ως τώρα η έγκριση των ΠΕΣΔΑ προβλεπόταν
μόνο από τα περιφερειακά συμβούλια σύμφωνα με τον Ν. 4042/2012 .
Αυτοί είναι οι
πραγματικοί λόγοι της διαμαρτυρίας του
κ. Αγοραστού προς τον πρωθυπουργό.
Οι διαμαρτυρίες για ωμή
πολιτική παρέμβαση και κηδεμόνευση των
ΠΕΣΔΑ είναι προσχηματικές.
Στο όνομα της υπεράσπισης των αυτοδιοικητικών
θεσμών υπερασπίζονται εργολαβικά συμφέροντα .
Η κυβέρνηση οφείλει να
πάρει όλα τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να υπερασπιστεί και να κατοχυρώσει το
νέο ΕΣΔΑ που φέρει και την σφραγίδα του σημερινού προέδρου του Ελληνικού
κοινοβουλίου.
Θωμάς Μπιζάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου