ΣΤΟΝ ΒΑΣΙΛΗ ΣΚΟΥΡΗ
Κύριε Πρόεδρε, κατά
κοινή ομολογία το 2016 θα είναι μια πολύ δύσκολη χρονιά.
Το 2016 θα είναι η χρονιά της ανάκαμψης και της εξόδου από
την κρίση. Και αυτό δεν είναι ευχή. Για πρώτη φορά έχουμε τη δυνατότητα να
κλείσουμε αυτό το φαύλο κύκλο της ύφεσης στον οποίο μπήκαμε απο το 2010.
Καταρχήν καταφέραμε να κλείσουμε μια πολύ δύσκολη χρονιά, τη χρονιά της σκληρής
διαπραγμάτευσης με μηδενική ύφεση, όταν όλοι υπολόγιζαν πάνω από 4%. και αυτό
δεν έγινε από θαύμα αλλά με σκληρή δουλειά.
Για πρώτη φορά η Ελλάδα είναι πρώτη μεταξύ των 28 κρατών μελών στην
απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2007-2013, χάρη στην εντατική προσπάθεια
εξυγίανσης των προγραμμάτων. μέσα σε ένα μόλις τρίμηνο καταφέραμε να
διοχετεύσουμε στη πραγματική οικονομία 5 δις ευρώ. Ενώ για το 2016 θα διοχετευτούν στη
πραγματική οικονομία συνδυαστικά από διαρθρωτικά προγράμματα και προγράμματα
των ευρωπαϊκών αναπτυξιακών τραπεζών (EIB, EBRD) συνολικά 8 δις ευρώ. Ταυτόχρονα η
επιτυχής ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η αναμενόμενη ολοκλήρωση της πρώτης
αξιολόγησης, θα ανοίξει τη συζήτηση για την αναγκαία απομείωση του χρέους, που
με τη σειρά της θα σηματοδοτήσει την ανάκτηση εμπιστοσύνης δανεισμού από τις
αγορές. Συνεπώς το 2016 θα είναι η χρονιά που θα γυρίσουμε στην ανάπτυξη, θα
τελειώσουμε με τις κεφαλαιακούς ελέγχους στις τράπεζες, θα απομειώσουμε το
χρέος και θα επιστρέψουμε στις αγορές. Με δυο λόγια θα είναι η χρονιά του come back της Ελλάδας μετά από 6 χρόνια
κρίσης.
Ναι αλλά θα ήθελα να
σας ρωτήσω εάν πράγματι πιστεύετε ότι το Μνημόνιο που υπογράψατε βγαίνει…
Προϋπόθεση για την
επιτυχία είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη και η επανεκκίνηση της οικονομίας. Με
ένα πρόγραμμα δημόσιων και ευρωπαϊκών επενδύσεων που θα ρίξει 8 δις στην
οικονομία, με μια τουριστική σεζόν που όλες οι ενδείξεις λένε ότι θα ξεπεράσει
κάθε προηγούμενο και πιθανόν να φτάσει ακόμη και τα 18 δις και με τη πολυπόθητη
αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών, που θα ανοίξει το δρόμο για ιδιωτικές
επενδύσεις, η οικονομία θα έχει πολύ σημαντικές δυνατότητες ανάκαμψης. Εξάλλου
μη ξεχνάμε ότι η Συμφωνία έχει στόχο πρωτόγεννες πλεόνασμα το 2016 μόνο 0,5%
του ΑΕΠ. Αν δεν το είχαμε πετύχει αυτό με τη σκληρή διαπραγμάτευση τότε το 2016
θα ήταν όχι απλώς δύσκολο αλλά καταστροφικό, αφού η συγκυβέρνηση Σαμαρά –
Βενιζέλου είχε συμφωνήσει για πρωτογενές πλεόνασμα 4,5%, δηλαδή 7 δις
περισσότερο. Αν λοιπόν υπάρχει μια συμφωνία που δεν θα έβγαινε, διότι ήταν
σχεδιασμένη να μην βγει, αυτή ήταν η συμφωνία της προηγούμενης κυβέρνησης.
Η κυβέρνησή σας έχει
μπροστά της την μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού. Εξακολουθείτε να δεσμεύεστε ότι
δεν θα υπάρξει καμία μείωση στις κύριες συντάξεις; Και πώς θα πείσετε τους
δανειστές;
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το ασφαλιστικό σύστημα έχει φτάσει
στα όρια του και βρίσκεται στα πρόθυρα της κατάρρευσης. Οι ευθύνες είναι
γνωστές και αφορούν τη διαχείριση του ασφαλιστικού από τις μεταπολεμικές
κυβερνήσεις αλλά και κυρίως από Πασοκ
και ΝΔ, όχι μόνο κατά την περίοδο της κρίσης αλλά και πριν από αυτή. Σας θυμίζω τα μηδενικά επιτόκια των
αποθεματικών από την Τράπεζα της Ελλάδος όταν ο πληθωρισμός έτρεχε με 25%, τη
φούσκα του χρηματιστηρίου, τα δομημένα ομόλογα αλλά και την καταστροφή του PSI που στοίχισε πάνω από 13 δις στα
ασφαλιστικά ταμεία. Είναι επομένως αναγκαία η μεταρρύθμιση ώστε το σύστημα να
καταστεί βιώσιμο. Για άλλη μια φορά λοιπόν ερχόμαστε να βγάλουμε εμείς τα
κάστανα από μια φωτιά που άλλοι άναψαν. Από το 2010 έως σήμερα εξάλλου έχουν
γίνει 11 περικοπές στις συντάξεις από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Η δική μας δέσμευση από τη
Συμφωνία του Ιουλίου είναι η μείωση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κατά 1% του ΑΕΠ
για το2016. Ήδη έχουμε εξασφαλίσει την μείωση της κατά 0,6% χωρίς μειώσεις
συντάξεων και απομένει περίπου ένα 0,4% δηλαδή περίπου 600 εκ Ευρώ. Δεν υπάρχει
όμως υποχρέωση να βρεθούν αυτά τα χρήματα από περικοπές συντάξεων. Αντιθέτως η
συμφωνία προβλέπει τη δυνατότητα λήψης ισοδύναμων μέτρων τα οποία έχουμε ήδη
επεξεργαστεί. Οι δανειστές λοιπόν οφείλουν να γνωρίζουν ότι εμείς θα τηρήσουμε
κατά γράμμα τη Συμφωνία χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα υποκύψουμε σε παράλογες
και άδικες απαιτήσεις.
Και οι κόκκινες γραμμές
σας ενόψει των αποφάσεων για τα κόκκινα δάνεια;
Η δέσμευση της κυβέρνησης είναι ότι τα στεγαστικά δάνεια που
εμπίπτουν στους όρους προστασίας της πρώτης κατοικίας καθώς και τα δάνεια των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα προστατευτούν από τις συνήθως κυνικές διαθέσεις
της αγοράς. Τους μικρούς και τους
μεσαίους θα δώσουμε μάχη και θα τους προστατεύσουμε. Δεν έχουμε την ίδια
αγωνία, ομολογώ, για αυτούς που έπαιρναν για χρόνια θαλασσοδάνεια από τις
τράπεζες και εμφανίζουν δήθεν
ζημιογόνους απολογισμούς, ενώ εκκαθαρίζουν τα κέρδη τους με ofshore στο εξωτερικό. Το ρυθμιστικό
πλαίσιο, λοιπόν, θα είναι και αυστηρό και κοινωνικά δίκαιο.
Αν χρειαστεί, το
δικαίωμά σας να νομοθετήσετε μονομερώς, το
διατηρείτε;
Οι δανειστές μας αλλά και οι θεσμοί στη μεγάλη τους
πλειοψηφία κατανοούν ότι οι θέσεις και οι προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης
είναι απολύτως λογικές και δίκαιες. Δεν θεωρώ ότι θα χρειαστεί να φτάσουμε σε
αυτό το σημείο.
Η ψηφοφορία για το
Ασφαλιστικό αποτελεί για εσάς και ψήφο εμπιστοσύνης προς την κυβέρνηση;
Η κυβέρνηση έχει λάβει μέσα στους τρεις τελευταίους μήνες δύο
φορές ψήφο εμπιστοσύνης. Μία στις Προγραμματικές Δηλώσεις και μία στον
προϋπολογισμό. Ωστόσο, η ψήφιση του ασφαλιστικού αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης
στις επόμενες γενιές που δικαιούνται κοινωνικής προστασίας. Για αυτό και
πιστεύω ότι τελικά ο αριθμός των βουλευτών που θα δώσουν ψήφο εμπιστοσύνης στο
μέλλον θα είναι μεγαλύτερος των 153.
Θα εμμείνετε στην
ανάγκη της εθνικής συνεννόησης στα θέματα αυτά; Και τι θα πράξετε; Θα καλέσετε
π.χ. σε συναντήσεις τους πολιτικούς αρχηγούς; Ή θα εξετάσετε και το ενδεχόμενο
νέας σύσκεψης υπό τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;
Από τη δική μας πλευρά κάναμε ότι ήταν δυνατό για να
υιοθετηθεί μια εθνική κόκκινη γραμμή για την προστασία των συντάξεων. Οι
δυνάμεις της αντιπολίτευσης όμως αποφάσισαν με μια κοντόφθαλμη λογική να
υπονομεύσουν αυτή την προσπάθεια. Αυτό που πρωτίστως όμως μας ενδιαφέρει είναι
να έχουμε την κοινωνία δίπλα μας σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια. Αυτή είναι η
κύρια προτεραιότητα και σε αυτήν θα επιμείνουμε.
Ήθελα κ. Πρόεδρε μια
πιο καθαρή απάντηση για το εάν η κυβέρνησή σας επιθυμεί τη συμμετοχή του ΔΝΤ
στο Πρόγραμμα.
Η καθαρή θέση της κυβέρνησης είναι ότι στο Πρόγραμμα είναι
ευπρόσδεκτος όποιος σέβεται την προσπάθεια της Ελλάδας και τις δυσκολίες του
ελληνικού λαού. Όποιος επίσης συνυπολογίζει και τις ευρωπαϊκές ιδιαιτερότητες
και έχει στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και όχι τη διαρκή υπονόμευση του Προγράμματος.
Το Ταμείο πιστεύω ότι θα τα συνυπολογίσει όλα αυτά και θα πάρει τις αποφάσεις
του μέχρι το Μάρτη.
Πότε προγραμματίζεται
το κλείσιμο της αξιολόγησης;
Αμέσως μετά την ψήφιση του ασφαλιστικού και των ρυθμίσεων για
τα κόκκινα δάνεια θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες. Ο στόχος μας είναι να έχει
κλείσει η αξιολόγηση πριν το τέλος του Φλεβάρη.
Η συζήτηση για το χρέος
μπορεί να αργήσει να ξεκινήσει; Και με τι θέσεις θα προσέλθει η ελληνική
κυβέρνηση στη διαπραγμάτευση;
Η Συμφωνία είναι σαφής και πρέπει να τηρηθεί. Η συζήτηση για
το χρέος ανοίγει με το πέρας της πρώτης αξιολόγησης. Όσο για τις θέσεις της
ελληνικής κυβέρνησης είναι επίσης σαφείς. Ήδη έχουμε πετύχει μια πρώτη
αναδιάρθρωση με την αναχρηματοδότηση του Ιουλίου που προβλέπει μακρότερο χρόνο
αποπληρωμής και χαμηλά επιτόκια μέχρι και το 2019. Το δεύτερο βήμα είναι η
ελάφρυνση της ετήσιας αποπληρωμής του χρέους για την περίοδο μετά το 2022 ώστε
να εμπεδωθεί μια συνθήκη μακροχρόνιας σταθερότητας και να καταστεί το χρέος
μακροπρόθεσμα βιώσιμο.
Έχετε μιλήσει για ένα
εθνικό αναπτυξιακό πρόγραμμα. Πότε θα το εξαγγείλετε και σε τι θα σκοπεύει κ.
Πρόεδρε;
Η Συμφωνία προβλέπει ότι θα καταθέσουμε το ολοκληρωμένο
εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη μέχρι το Μάρτιο του 2016. Αυτό είναι και το δικό
μας χρονοδιάγραμμα. Σε ό,τι αφορά την ουσία η δική μας κατεύθυνση είναι να
εκπονήσουμε ένα σχέδιο με άξονα την τόνωση της ενεργού ζήτησης, την ενίσχυση
της εργασίας και την τόνωση της ανταγωνιστικότητας, χωρίς όμως μείωση του
μεριδίου των μισθών όπως επιτάσσει η νεοφιλελεύθερη λογική που έχει αποτύχει
παντού στην Ευρώπη. Στόχος είναι να δοθεί έμφαση στην καινοτομία, την ποιότητα
και την αξιοποίηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της ελληνικής οικονομίας,
όπως είναι το υψηλών προσόντων δυναμικό της, η γεωστρατηγική θέση της χώρας και
άλλα.
Τις προτάσεις σας για
τη συνταγματική αναθεώρηση πότε θα τις καταθέσετε; Και θα περιλαμβάνουν και
μείωση του αριθμού των βουλευτών;
Το ελληνικό Σύνταγμα έχει υποστεί πλήγματα τόσο ως προς το
περιεχόμενο του όσο και ως προς την εφαρμογή του. Η αναθεώρηση του είναι
αναγκαία και επιτακτική για να καταστεί πιο λιτό, σαφέστερο και φυσικά
δημοκρατικότερο. Είναι θέμα αξιοπιστίας για το πολιτικό σύστημα. Δεν είναι
δυνατό για παράδειγμα να έχουμε διαφορετική ποινική αντιμετώπιση της πολιτικής
ηγεσίας από οποιονδήποτε άλλο πολίτη. Αυτά πρέπει να τελειώνουν. Στόχος μας
είναι όμως η συζήτηση για το Σύνταγμα να γίνει με την κατά το δυνατό πλατύτερη
συμμετοχή της κοινωνίας, των θεσμών της, των πολιτών, του κοινοβουλίου. Η
κατάθεση των δικών μας προτάσεων θα γίνει μετά το πέρας της πρώτης αξιολόγησης,
την Άνοιξη, ώστε να υπάρξει η δυνατότητα να δώσουμε στη διαδικασία την σημασία
και την προσοχή που τις αρμόζει. Τώρα όσον αφορά για τον αριθμό των βουλευτών,
δεν έχουμε ταμπού, όλα να τα συζητήσουμε, αλλά
πιστέψτε με δεν νομίζω ότι είναι αυτό το μείζον πρόβλημα του ελληνικού
πολιτικού συστήματος. Όταν υπάρχουν ζητήματα δημοκρατίας και συμμετοχής των
πολιτών, ευθύνης των Υπουργών, κατοχύρωσης ατομικών δικαιωμάτων καλό είναι η
συζήτηση να μην αποπροσανατολίζεται σε κατευθύνσεις ανούσιες και ακατανόητες.
Στην πρότασή σας για
τον εκλογικό νόμο περιλαμβάνετε η
κατάργηση ή η μείωση του bonus των 50 εδρών; Και το όριο του 3% θα παραμείνει;
Η πρόταση μας για τον εκλογικό νόμο θα αποτελέσει τμήμα της
Συνταγματικής αναθεώρησης και θα στοχεύει σε ένα αναλογικότερο και πάγιο
εκλογικό σύστημα που θα κατοχυρώνει ταυτόχρονα την δυνατότητα σχηματισμού
κυβερνήσεων με σαφές πολιτικό και ιδεολογικό στίγμα. Δεν θα φτιάξουμε ένα
εκλογικό σύστημα που θα ευνοεί μεγάλους συνασπισμούς και ανοίκεια σχήματα.
Πολλοί, πάντως, κ.
Πρόεδρε εκτιμούν πως η κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν θα αντέξει μέτρα όπως το
ασφαλιστικό και το φορολογικό των αγροτών και θα οδηγηθούμε σε οικουμενική ή σε
νέες εκλογές..
Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία προέκυψε μετά από εκλογές όπου
για πρώτη φορά έγιναν μετά το κλείσιμο της Συμφωνίας και όχι πριν από αυτό.
Όσοι στήριξαν το ΣΥΡΙΖΑ το έκαναν γνωρίζοντας τις δυσκολίες, τις ευκαιρίες και
την προοπτική. Και είναι ακριβώς γι αυτό το λόγο που η κυβερνητική πλειοψηφία
είναι και θα παραμείνει συμπαγής. Καμία ανησυχία λοιπόν. Οικουμενικές
κυβερνήσεις, νέες εκλογές και άλλα σενάρια αριστερής παρένθεσης που προωθούνται
από την εγχώρια ολιγαρχία και το χρεοκοπημένο πολιτικό σύστημα έχουν διαψευστεί
στο παρελθόν και θα διαψευσθούν και στο μέλλον.
Αν, παρόλα αυτά, οι
εξελίξεις είναι αρνητικές, μπορεί να υπάρξει οικουμενική κυβέρνηση με εσάς
πρωθυπουργό και τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία;
Η Ελλάδα το 2016 βγαίνει από τη κρίση και ανακάμπτει. Συνεπώς
όλα αυτά τα σενάρια θα μείνουν όνειρα θερινής νυκτός. Η κυβέρνηση θα εξαντλήσει
τη τετραετία και θα πετύχει όχι μόνο την έξοδο από την επιτροπεία των δανειστών
αλλά και μεγάλες θεσμικές τομές που μέχρι τώρα κανείς δε τόλμησε. όσοι
κυβέρνησαν 40 χρόνια και βύθισαν τη χώρα, ας μην είναι τόσο ανυπόμονοι να
επιστρέψουν σε κυβερνητικούς θώκους. Το 2019 θα μας κρίνει λαός ξανά. Μέχρι
τότε ας αποφασίσουν να είναι πιο δημιουργικοί για το τόπο γιατί ο λαός δε
κρίνει μόνο τη κυβέρνηση αλλά και την αντιπολίτευση.
Διεύρυνση της σημερινής
κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, πάντως δεν αποκλείεται κ. Πρόεδρε. Υπό ποίες
προϋποθέσεις θα τη συζητούσατε; Και θεωρείτε εν δυνάμει σύμμαχό σας περισσότερο
τη Δημοκρατική Συμπαράταξη της Φώφης Γεννηματά ή το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη;
Η κοινοβουλευτική πλειοψηφία είναι απολύτως συμπαγής. Αν
κάποιοι θέλουν να στηρίξουν τη μεγάλη εθνική προσπάθεια είναι βεβαίως
ευπρόσδεκτοι. Αλλά όχι με όρους πολιτικής συναλλαγής. Κακά τα ψέματα : Ο ΣΥΡΙΖΑ
καταλαμβάνει πια το μεγαλύτερο κομμάτι του πολιτικού φάσματος της
κεντροαριστεράς. Το δυστύχημα είναι ότι στο κέντρο δεν έχουμε αξιόπιστους
συνομιλητές. Πασοκ και Ποτάμι δυστυχώς παραμένουν περισσότερο εγκλωβισμένοι σε
μια αδιέξοδη αντικυβερνητική καταγγελία παραγνωρίζοντας ότι εκπροσωπούν ένα χώρο που εξ ορισμού θα έπρεπε
να βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με τη κυβερνώσα αριστερά. Είμαι όμως αισιόδοξος
ότι οι επιτυχίες της κυβέρνησης τη νέα χρονιά, θα φέρουν διεργασίες και
εξελίξεις και σε αυτό το χώρο.
Με τον Βασίλη Λεβέντη
θα συναντηθείτε; Και βλέπετε την Ένωση Κεντρώων ως πολιτικά συγγενές και
φερέγγυο κόμμα για τυχόν συνεργασία;
Θα συναντηθώ με οποιονδήποτε πολιτικό αρχηγό το ζητήσει. Σε
ό,τι αφορά τα θέματα των συνεργασιών, παρακολουθώ και εγώ το τελευταίο διάστημα
μια αστεία συζήτηση. Με διασκεδάζει, δε μπορώ να πω, αλλά θα προτιμούσα να μη
συμμετέχω στη συντήρηση μιας άνευ αντικειμένου συζήτησης.
Αλήθεια κ. πρόεδρε,
μετά την εκλογική σας νίκη τον Σεπτέμβριο, στην τηλεφωνική σας επικοινωνία με
τη Φώφη Γεννηματά της προτείνατε να συμμετάσχει στην κυβέρνηση;
Η κα Γεννηματά θέτει διαρκώς ως προϋπόθεση της συμμετοχής της
σε κυβέρνηση με το ΣΥΡΙΖΑ τη συμμετοχή και της ΝΔ. Τα ίδια έλεγε και παραμονή των εκλογών, τα
ίδια και αμέσως μετά. Ο λαός μας όμως επέλεξε σε δυο απανωτές εκλογές να αφήσει
τη δεξιά στην αντιπολίτευση.
Στις σχέσεις σας με τον
Π. Καμμένο υπάρχουν σύννεφα κ. Πρόεδρε;
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με δεδομένες τις ιδεολογικές μας
διαφορές είναι απολύτως συμπαγής. Η σχέση μου με τον Πάνο Καμμένο είναι
εξαιρετική.
Μεταξύ του Ευ. Μεϊμαράκη
και του Κ. Μητσοτάκη ποιον προτιμάτε για αντίπαλο; Και με την εκλογή νέου
Προέδρου;
Αμφότεροι με το δικό του τρόπο ο καθένας αποτελούν
εκπροσώπους ενός παλιού και χρεοκοπημένου πολιτικού συστήματος. Αυτό είναι το
βασικό χαρακτηριστικό της ΝΔ σήμερα και αυτό θα αντανακλά μοιραία και σε
οποιονδήποτε κερδίσει την εκλογική μάχη. Όποιος λοιπόν και να είναι ο αρχηγός
το δίλημμα θα είναι πάντα: Αριστερά ή Δεξιά;
Σας εγκαλούν, πάντως,
για «ανοιχτή γραμμή», κάποιοι και για «υπόγεια συμμαχία» με τον Κώστα Καραμανλή.
Τι απαντάτε και πώς κρίνετε την κυβερνητική του θητεία;
Δεν ξέρω ποιοι είναι αυτοί που με εγκαλούν και ποιές οι
σκοπιμότητές τους. Τον Κώστα Καραμανλή τον γνωρίζω, αλλά δεν έχω ανοιχτή
γραμμή. Τον εκτιμώ και τον σέβομαι, αλλά σαν πολιτικό αντίπαλο.
Η κυβέρνησή σας, αν
πιεστεί, θα λάβει νέα δημοσιονομικά μέτρα το 2016 κ. Πρόεδρε; Ήθελα τη δέσμευσή
σας επ’ αυτού…
Ο προϋπολογισμός του 2016 είναι ο πρώτος εδώ και πολλά χρόνια
που αποτυπώνει την πραγματική κατάσταση πραγμάτων. Δεν χρειάζονται νέα μέτρα
για να πιάσουμε τους στόχους του Προγράμματος.
Πώς αισθανθήκατε που
πήρατε πίσω το νομοσχέδιο για το «παράλληλο πρόγραμμα». Μπορεί –και έως πού-οι
δανειστές να «κυβερνούν αυτό τον τόπο»;
Κανένα νομοσχέδιο δεν πάρθηκε πίσω. Η συζήτηση του
νομοσχεδίου θα συνεχιστεί μετά τις γιορτές με τη κανονική διαδικασία και όχι με
αυτή του κατεπείγοντος. Κι αυτό εξαιτίας
των ακατανόητων αντιδράσεων της αντιπολίτευσης που αντικειμενικά έδινε έδαφος
σε κάποιους στο Γιουρογκρουπ που παραδοσιακά στέκεται απέναντι στην Ελλάδα, να
εγείρουν ενστάσεις εκ του μη όντος.
Άλλωστε τα έκτακτα μέτρα που προέβλεπε το νομοσχέδιο έχουν ήδη περάσει, ενώ ότι
μένει θα ψηφιστεί μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Γενάρη.
Τελευταία, έστω και
δειλά-δειλά, ορισμένοι ευρωπαϊκοί παράγοντες, επαναφέρουν τα σενάρια του Grexit. Για ποιον σκοπό; Και
τι απαντάτε;
Το σχέδιο για την ΕΖ των δύο ταχυτήτων μπορεί να δέχθηκε ένα
καίριο πλήγμα τον Ιούλιο και αντικειμενικά να έχει αποδυναμωθεί, αυτό δεν
σημαίνει όμως ότι έχει ηττηθεί πλήρως. Διότι μη γελιέστε το grexit δεν έχει να κάνει με την Ελλάδα. Έχει
να κάνει με ένα ευρύτερο σχέδιο κάποιων κύκλων της ευρωπαϊκής ελίτ για συνολική
μεταμόρφωση του ευρωπαϊκού χάρτη. Δεν ανησυχώ όμως. Η Ελλάδα δεν αποτελεί πλέον
τον αδύναμο κρίκο. Έχει σταθεροποιηθεί πολιτικά και πολύ σύντομα θα
σταθεροποιηθεί και οικονομικά και κοινωνικά.
Ανησυχείτε ότι υπάρχουν
κύκλοι στην Ευρώπη που θα θελήσουν μ’ αφορμή τα δύσκολα μέτρα της αξιολόγησης
να ρίξουν την κυβέρνησή σας ή να μην ξεκινήσουν τη διαπραγμάτευση για το χρέος;
Μα φυσικά. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ στην Ελλάδα άνοιξε έναν
κύκλο πολιτικών αλλαγών όπως στην Πορτογαλία και συνεχίζει να αποτελεί ένα
σύμβολο αντίστασης στον νεοφιλελευθερισμό. Το ότι κάποιοι ακόμη φαντασιώνονται
την αριστερή παρένθεση, όμως, δεν σημαίνει ότι αυτό αποτελεί και ρεαλιστικό
στόχο. Η κυβέρνηση είναι σταθεροποιημένη και έχει προοπτική τετραετίας.
Το τέλος των capital controls πότε το υπολογίζετε; Και την επιστροφή στην ανάπτυξη;
Έχω περιγράψει αρκετές φορές τον πολιτικό σχεδιασμό και το
χρονοδιάγραμμα της κυβέρνησης. Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2016 θέλουμε να
κλείσουμε την πρώτη αξιολόγηση, στη συνέχεια θα ανοίξει η συζήτηση για το χρέος
και μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2016 θα έχουμε ήδη περάσει σε θετικούς ρυθμούς
ανάπτυξης. Μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα οι κεφαλαιακοί έλεγχοι θα
χαλαρώνουν σταδιακά ώστε να μπούμε στο δεύτερο εξάμηνο με θετικούς ρυθμούς
ανάπτυξης και με πλήρως απελευθερωμένη την κίνηση κεφαλαίων.
Μετά και τις εκλογές
στην Ισπανία, εκτιμάτε ότι μπορεί να συγκροτηθεί «μέτωπο του νότου» εντός της
ΕΕ; Και έως πού μπορεί να φτάσει;
Οι εξελίξεις στην Πορτογαλία και την Ισπανία αποδεικνύουν ότι
οι πολιτική της ταξικής δημοσιονομικής προσαρμογής και της σκληρής λιτότητας
έχει αποτύχει. Και είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι αυτή η αποτυχία οδηγεί σε
ενίσχυση της Αριστεράς και όχι της άκρας δεξιάς όπως συμβαίνει αλλού στην
Ευρώπη. Δημιουργούνται λοιπόν οι προϋποθέσεις για μια συνολικότερη αμφισβήτηση
της νεοφιλελεύθερης αρχιτεκτονικής της Ευρωζώνης. Πρόκειται για το μεγάλο
πολιτικό στοίχημα των επόμενων χρόνων.
Το ενδεχόμενο να
συμμετάσχετε ως παρατηρητής στη Σύνοδο Κορυφής του ΕΣΚ, όπως στο παρελθόν ο
Δημήτρης Χριστόφιας, το συζητάτε;
Πολλά σοσιαλιστικά κόμματα μετατοπίστηκαν τον τελευταίο χρόνο
σε θέσεις εναντίον της λιτότητας και της ταξικά προσανατολισμένης
δημοσιονομικής προσαρμογής. Αυτό από μόνο του αποτελεί ένα θετικό γεγονός που
δημιουργεί έδαφος συνεννοήσεων και συμμαχιών. Ο ΣΥΡΙΖΑ ως μέλος του Κόμματος
Ευρωπαϊκής Αριστεράς θέλει και σκοπεύει να αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα τέτοιων
συμμαχιών και συνεννοήσεων απέναντι στις θέσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος
και των ακραίων κύκλων της ευρωπαϊκής ελίτ.
Είστε αισιόδοξος για
λύση του Κυπριακού, ακόμα και την άνοιξη όπως ο διεθνής παράγοντας υποστηρίζει;
Και υπό ποίες προϋποθέσεις θα βλέπατε κάτι τέτοιο;
Το Κυπριακό είναι ένα πρόβλημα που έχει την ηλικία μου.
Φαίνεται όμως ότι σήμερα υπάρχει αυξημένη διπλωματική κινητικότητα για την
επίλυσή του. Είναι λοιπόν πιθανό σύντομα να υπάρξουν θετικές εξελίξεις.
Προϋπόθεση για αυτό είναι η συμφωνία των δύο κοινοτήτων πάνω στις βασικές αρχές
του ΟΗΕ για διζωνική δικοινοτική δημοκρατία. Σε κάθε περίπτωση η θέση της
Ελληνικής Κυβέρνησης είναι ότι η Κύπρος αποφασίζει και εμείς στηρίζουμε.
Ποιες είναι οι
«κόκκινες γραμμές» της κυβέρνησής σας στη συγκρότηση της Ευρωπαϊκής
Συνοριακής-Ακτοφυλακής κ. Πρόεδρε; Ανησυχείτε μήπως νομιμοποιηθεί το
«γκριζάρισμα» του Αιγαίου;
Το Αιγαίο δεν είναι γκρίζο για να νομιμοποιηθεί κάποιο
γκριζάρισμα. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση οι ευρωπαϊκές αποφάσεις για την
Ευρωπαϊκή Συνοριακή Ακτοφυλακή να δημιουργήσουν θέματα κυριαρχίας στο Αιγαίο.
Τα σύνορα της Ελλάδας είναι σύνορα της Ένωσης και δεν τίθεται θέμα αμφισβήτησής
τους.
Τι τελευταίο διάστημα,
πάντως, αυξάνουν και πάλι οι ροές προσφύγων από την Τουρκία. Τι θα γίνει εάν η
Άγκυρα δεν κρατήσει τη συμφωνία της με την ΕΕ, καθώς τα-υψηλά-ανταλλάγματά της
τα έχει ήδη λάβει;
Το προσφυγικό δεν είναι διμερές ζήτημα. Πρόκειται για μια
παγκόσμια κρίση που μπορεί να κλονίσει τα ίδια τα θεμέλια της Ευρώπης. Γι αυτό
χρειάζεται να κυριαρχήσει η λογικής της αλληλεγγύης, του ανθρωπισμού και της
ευλαβικής προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η
Ευρώπη δεν πρέπει να κάνει ότι μπορεί και ότι οφείλει για να πείσει την Άγκυρα
να τηρήσει τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει. Την ίδια στιγμή όμως πρέπει να
βρει το θάρρος για να ξεκινήσει την διαδικασία μετεγκατάστασης όχι μόνο από τα
ελληνικά νησιά αλλά και από τα Τουρκικά παράλια.
Εξετάζετε το ενδεχόμενο
να θέσετε θέμα χαλάρωσης του Προγράμματος λόγω και των επιπτώσεων στη χώρα από
το προσφυγικό;
Το θέμα της δημοσιονομικής χαλάρωσης εξαιτίας της προσφυγικής
κρίσης έχει τεθεί στο ανώτατο επίπεδο από Ευρωπαίους αξιωματούχους, του Κ.
Σούλτζ συμπεριλαμβανομένου. Εκτιμώ ότι μια τέτοια προοπτική δεν είναι απλώς
ευπρόσδεκτη αλλά αναγκαία όχι μόνο για την Ελλάδα που είναι σε Πρόγραμμα αλλά
για όλες τις χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης.
Με βάση τις πληροφορίες
που διαθέτετε οι λίστες που έχουν φτάσει στην Αθήνα μπορεί να οδηγήσουν και σε
πολιτικό χρήμα;
Η κυβέρνηση δεν κάθεται με σταυρωμένα χέρια στο θέμα της
φοροδιαφυγής που πολλές φορές υποκρύπτει και διαφθορά. Κάνει τα πάντα για να
βοηθήσει την δικαιοσύνη να κάνει τη δουλειά της αλλά δεν εμπλέκεται εκεί που
δεν έχει αρμοδιότητα. Εμείς κάνουμε αυτά που πρέπει για να φτάσουν οι
πληροφορίες στη Δικαιοσύνη και από κει και πέρα είναι οι δικαστές και οι
εισαγγελείς που είναι αρμόδιοι αλλά και υπεύθυνοι για τις εξελίξεις.
Νέο τηλεοπτικό τοπίο
πότε θα υπάρξει στη χώρα κ. Πρόεδρε; Και, πάντως, ορισμένοι σας κατηγορούν ότι
με τις κινήσεις σας επιχειρείτε τον έλεγχο των μέσων ενημέρωσης…
Αυτά είναι αστεία πράγματα. Ο ΣΥΡΙΖΑ βρίσκεται εδώ που
βρίσκεται παρά την γενικευμένη επίθεση που δέχεται εδώ και μια τετραετία από τα
μέσα ενημέρωσης. Πιθανόν δε και εξαιτίας της. Ο δικός μας στόχος είναι να
επιβάλλουμε την νομιμότητα. Όποιος είναι νόμιμος και καταβάλλει τα οφειλόμενα
μπορεί να λέει ότι θέλει. Το νέο τηλεοπτικό τοπίο πάντως είναι θέμα εβδομάδων
και σε αυτό δεν πρόκειται επουδενί να κάνουμε πίσω.
Είχατε πει ότι οι
υπουργοί κρίνονται καθημερινά και θα αξιολογηθούν στο εξάμηνο. Να αναμένουμε
ανασχηματισμό;
Οι ανασχηματισμοί όπως ξέρετε καλά δεν προαναγγέλλονται. Ούτε
αποτελούν απειλή. Για αυτή την κυβέρνηση όμως οι υπουργικές θέσεις δεν είναι
δώρα αλλά θέσεις καθήκοντος και μάχης. Αυτή είναι και η δική μου αντίληψη και η
αντίληψη των Υπουργών.
Το 2015 υπήρξε
φαντάζομαι για εσάς προσωπικά μια πολύ σημαντική χρονιά. Ξεκινήσατε να «σκίσετε
το Μνημόνιο» και οδηγηθήκατε στην υπογραφή ενός νέου. Ποια υπήρξε η πιο δύσκολη
στιγμή για εσάς κ. Πρόεδρε;
Ξεκίνησα για να δώσω μια μάχη μαζί με το κόμμα μου και τον
ελληνικό λαό. Μια μάχη μάλιστα που δεν έδωσε κανείς στο παρελθόν. Πετύχαμε ότι πετύχαμε μετά από έναν ακραίο
πολιτικό και οικονομικό εκβιασμό και προσφύγαμε στην ετυμηγορία των πολιτών οι
οποίοι και μας εξουσιοδότησαν να συνεχίσουμε. Θα συνεχίσουμε λοιπόν τη μάχη με
τη συνείδησή μας ήσυχη και με το κεφάλι ψηλά.
Στα μεγαλύτερα λάθη σας
συγκαταλέγετε και την επιλογή Βαρουφάκη ή Ζωής Κωνσταντοπούλου για τις
συγκεκριμένες θέσεις;
Τόσο ο Γιάνης Βαρουφάκης όσο και η Ζωή Κωνσταντοπούλου έκαναν
πολιτικές επιλογές με τις οποίες δεν συμφωνώ. Αυτά στην πολιτική συμβαίνουν και
είναι σωστό να συμβαίνουν. Αυτό που φυσικά κάθε φορά κρίνεται από ηθική σκοπιά
είναι η προσωπική στάση του καθενός και όχι η πολιτική του άποψη.
Σας πέρασε κάποια
στιγμή από το μυαλό να εγκαταλείψετε την εξουσία; Να την παραδώσετε; Ή ότι ήταν
λάθος που δεν αφήσατε τον Αντ. Σαμαρά να «βγάλει το φίδι από την τρύπα»;
Το λάθος θα ήταν να αφήσω τον Αντώνη Σαμαρά να βάλει το φίδι
ακόμη πιο βαθειά στην τρύπα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου