Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

ΠΡΩΣΥΝΑΤ : Όχι, δε ξεμπερδέψαμε με τη WATT και την καύση


στην εικόνα φαίνεται ξεκάθαρα πως η μονάδα της WATT βρίσκεται εντός της ΟΕΔΑ Φυλής.


σχόλιο : στην υπόθεση αυτή δεν χωρούν μισόλογα. Ο Δήμος Φυλής , η Αντιπεριφέρεια Αττικής, ο ΕΔΣΝΑ , η Περιφέρεια Αττικής , το ΥΠΑΠΕΝ πρέπει να πάρουν ξεκάθαρη θέση. Χωράει και άλλη Μονάδα Επεξεργασίας Σύμμεικτων Απορριμμάτων στην ΟΕΔΑ Φυλής; ΝΑΙ Ή ΟΧΙ.  Θωμάς Μπιζάς. 

Στις 12/2/2016, η ΠΡΩΣΥΝΑΤ έδωσε στη δημοσιότητα επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο περιελάμβανε την κατασκευή στη Φυλή νέας μονάδας επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων, μονάδας καύσης και μιας χαρτοποιίας, που συνεπάγονται ουσιαστική επέκταση της υπάρχουσας εγκατάστασης (ΟΕΔΑ Φυλής) του διαβαθμιδικού συνδέσμου ΕΔΣΝΑ. Στις 5/3/2016 επανήλθε με νέα παρέμβαση, υπενθυμίζοντας ότι «η σιωπή δεν είναι χρυσός». Στο διάστημα αυτό απευθύνθηκε στους εμπλεκόμενους φορείς και στις αρμόδιες υπηρεσίες, εστιάζοντας στα εξής τρία κεντρικά ζητήματα:
·       Στο κατά πόσο το συγκεκριμένο σχέδιο εντάσσεται στον περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής ή σε κάποιο τοπικό δημοτικό σχέδιο διαχείρισης (ΤΣΔ), που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στο στάδιο της τελικής διαμόρφωσης.

·       Στο αν υπάρχει οικοδομική άδεια για το τμήμα των υποδομών που βρίσκονται σε φάση κατασκευής και περιβαλλοντική αδειοδότηση της δραστηριότητας για την οποία προορίζονται (επεξεργασία σύμμεικτων αποβλήτων).
·       Στο ποια είναι η θέση του δήμου Φυλής, της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, που δεν φέρονται απλά σαν εταίροι στο σχέδιο, αλλά είναι ταυτόχρονα οι διαχειριστές των χώρων στους οποίους πρόκειται να υλοποιηθεί το σχέδιο και ιδιαίτερα αυτού στον οποίο κατασκευάζεται το νέο κτήριο.

Το ζήτημα επιχειρήθηκε να υποβαθμιστεί, κυρίως μέσα από τη σιωπή και την αποφυγή απάντησης στα συγκεκριμένα ερωτήματα που έχουν τεθεί. Το είδος, όμως, των αντιδράσεων που έχουν υπάρξει, καθώς και τα νέα στοιχεία που έχουν έρθει στην επιφάνεια δίνουν νέα τροπή στην υπόθεση και διαψεύδουν όσους/ες περίμεναν ότι θα κλείσει εύκολα. Στην πραγματικότητα, το θέμα τώρα ανοίγει. Ας κάνουμε μια αναδρομή στα βασικά σημεία. 

Το περιεχόμενο του σχεδίου

Το σχέδιο αναπτύσσονταν σε επιστολή - πρόταση (28/1/2016), προς την κ. Δούρου (περιφερειάρχη Αττικής και πρόεδρο του ΕΔΣΝΑ), του καθηγητή του ΕΜΠ κ. Α. Ανδρεόπουλου και περιελάμβανε:
·         Μονάδα μηχανικής βιολογικής επεξεργασίας (ΜΒΕ), της εταιρείας WATT AE, δυναμικότητας 100.000 - 120.000 τόνων/έτος, που θα παραλαμβάνει σύμμεικτα απορρίμματα από το δήμο Φυλής, ενδεχομένως και  από άλλους δήμους που θα υποδείξει ο ΕΔΣΝΑ,  καθώς και  υπολείμματα των ΚΔΑΥ της Αττικής, είτε το RDF του ΕΜΑΚ. Στο σχέδιο αναφέρονταν ότι η φερόμενη σαν μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων βρίσκεται υπό κατασκευή, γεγονός το οποίο έχει επιβεβαιωθεί πλήρως.
·       Ενεργειακό σταθμό, δηλαδή μονάδα καύσης, που θα τροφοδοτείται με το δευτερογενές στερεό καύσιμο του εργοστασίου ΜΒΕ, που θα κατασκευάσει η περιφέρεια Αττικής και ο ΕΔΣΝΑ. Προτείνονταν να δημιουργηθεί σε παρακείμενο οικόπεδο του δήμου Φυλής και να παράγει ηλεκτρισμό, που θα καταναλώνει η μονάδα ΜΒΕ, η υφιστάμενη μονάδα διαλογής της WATT AE και το εργοστάσιο παραγωγής χαρτιού, καθώς και θερμότητα.
·       Εργοστάσιο παραγωγής χαρτιού, της χαρτοβιομηχανίας ΠΑΚΟ, που θα δημιουργηθεί στον ίδιο χώρο με τη μονάδα καύσης και το οποίο πέρα από την ηλεκτρική ενέργεια της μονάδας καύσης, θα απορροφά την θερμότητα της και νερό προερχόμενο από τις εγκαταστάσεις επεξεργασίας των στραγγισμάτων του παρακείμενου ΧΥΤΑ. Το εργοστάσιο αυτό, θα εκμεταλλεύεται, επίσης, τις ποσότητες ανακυκλώσιμου χαρτιού, τόσο από την μονάδα ΜΒΕ, όσο και από άλλες εγκαταστάσεις των εμπλεκομένων φορέων (WATT, ΕΔΣΝΑ).

Σημειώνουμε ότι η εταιρεία WATT AE (αρχικά σαν ΕΠΑΝΑ ΑΕ) λειτουργεί, από το 2009, μονάδα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών (ΚΔΑΥ), που περιελάμβανε ένα κεντρικό μεταλλικό κτήριο και τις αποθήκες του. Το κεντρικό κτήριο κάηκε ολοσχερώς από πυρκαγιά, το καλοκαίρι του 2013, οπότε η δραστηριότητα μεταφέρθηκε στο κτήριο των παλιών αποθηκών. Με τη διαφορά ότι, ενώ στην αρχή υποδέχονταν και συσκευασίες από αστικά απόβλητα (το περιεχόμενο του μπλε κάδου της ΕΕΑΑ ΑΕ), τώρα έχει περιοριστεί στην υποδοχή βιομηχανικών - εμπορικών αποβλήτων συσκευασίας, τα λεγόμενα ΒΕΑΣ. Η νέα μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων, κατά το σχέδιο του κ. Ανδρεόπουλου, «χτίζεται» πάνω στο «κουφάρι» του καμένου ΚΔΑΥ.

Τα εμπλεκόμενα μέρη

Στο σχέδιο, εκτός του ΕΜΠ -για την ακρίβεια, της επιστημονικής ομάδας του κ. Ανδρεόπουλου- φέρονται σαν πιθανοί εταίροι ο δήμος Φυλής, η περιφέρεια Αττικής, ο ΕΔΣΝΑ και δύο εταιρείες. Η χαρτοβιομηχανία ΠΑΚΟ και η εταιρεία WATT AE (πρώην ΕΠΑΝΑ ΑΕ).

Ένα ερώτημα που τέθηκε είναι αν τα εμπλεκόμενα μέρη γνώριζαν και αν είχαν υιοθετήσει το περιεχόμενο του σχεδίου. Ή, έστω, αν είχαν δώσει τη συγκατάθεσή τους στην εκπόνηση κάποιου σχεδίου, που θα περιλαμβάνει τη συμμετοχή τους. Κάποια από τα μέρη προτίμησαν τη σιωπή (περιφέρεια Αττικής, δήμος Φυλής, χαρτοβιομηχανία ΠΑΚΟ). Κάποια άλλα αποποιήθηκαν την οποιαδήποτε σχέση (η εταιρεία WATT AE γραπτά, ο ΕΔΣΝΑ προφορικά, μέσω τοποθέτησης του εκπροσώπου του κ. Ιατρού, στη συνάντηση των συλλογικοτήτων που οργάνωσε η ΠΡΩΣΥΝΑΤ). Ο δε συντάκτης του σχεδίου κ. Ανδρεόπουλος έσπευσε να αφήσει και αυτός ανυπεράσπιστο το σχέδιό του, μιλώντας για «πρόταση η οποία χρειάζεται ακόμη πολλή δουλειά για να μορφοποιηθεί και με την προϋπόθεση ότι η λύση αυτή θα γίνει αποδεκτή από τον φορέα διαχείρισης».

Η δημοσιοποίηση του σχεδίου «πόνεσε», κυρίως, στην αποκάλυψη της πρόθεσης να δημιουργηθεί (και) μονάδα καύσης στη Φυλή, κάτι που θα φανεί και στη συνέχεια. Όπως και να έχουν τα πράγματα, θα ήμασταν πολύ αφελείς αν αποδεχόμασταν άκριτα τις όψιμες αποκηρύξεις του σχεδίου, όταν:
·       Το σχέδιο του κ. Ανδρεόπουλου κάνει πασιφανή την αγαστή συνεργασία του με το δήμο Φυλής, ο οποίος έχει συναινέσει στην παραχώρηση νέου χώρου για τη μονάδα καύσης και στη διάθεση των δικών του απορριμμάτων για την υλοποίηση του σχεδίου.
·       Γίνεται λόγος για τη συμμετοχή δυο ιδιωτικών εταιρειών (WATT και ΠΑΚΟ), με αναφορά σε συγκεκριμένες επενδυτικές τους δραστηριότητες, που θα ήταν αδιανόητο να συμπεριληφθούν στο σχέδιο εν αγνοία τους.
·       Μέρος των υποδομών του σχεδίου (μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων) κατασκευάζεται, ήδη, σε χώρο που ανήκει στην ΟΕΔΑ Φυλής, χώρο που διαχειρίζονται ο δήμος Φυλής και ο ΕΔΣΝΑ.
·       Η δυναμικότητα και η περιγραφή των δραστηριοτήτων της συγκεκριμένης μονάδας είναι σχεδόν ίδια και στο σχέδιο του κ. Ανδρεόπουλου και στις εξηγήσεις που δίνει η WATT AE.
·       Η υλοποίηση του σχεδίου προϋποθέτει ένταξή του στον περιφερειακό σχεδιασμό της Αττικής, στον οποίο τον κυριότερο λόγο έχουν ο ΕΔΣΝΑ και η περιφέρεια Αττικής. Ενδεχομένως και στο τοπικό σχέδιο του δήμου Φυλής, το οποίο, κατά περίεργο τρόπο, δεν έχει κατατεθεί ακόμη !!!

Αν αλήθευε ότι υπάρχει άγνοια των εμπλεκόμενων μερών για το σχέδιο του κ. Ανδρεόπουλου, θα υπήρχε μια, έστω, τυπική αντίδραση προς τη μεριά του, για την αυθαίρετη εμπλοκή τους σε αυτό. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν έχει γίνει και αυτό δείχνει πολλά.

Η στάση των κυβερνητικών στελεχών και των αιρετών

Έχει ενδιαφέρον να δούμε το πώς ανταποκρίθηκαν, στα ερωτήματα που τέθηκαν από την ΠΡΩΣΥΝΑΤ, τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη και οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης:
·       Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου περιβάλλοντος (ο κ. Τσιρώνης), ενώ είναι ενήμερη από την αρχή, δεν έχει κοινοποιήσει κάποια αντίδρασή του. Αντιθέτως, σε παραπάνω από μία περιπτώσεις, έχει δηλώσει την απόλυτη πεποίθησή του για την περιβαλλοντική ασφάλεια των μονάδων καύσης, την οποία θεωρεί χρήσιμη και σε κάποιες περιπτώσεις επιβεβλημένη. Θεωρεί ότι είναι απόλυτα συμβατή με το νέο ΕΣΔΑ και οι μόνες ενστάσεις του είναι στο αν και κατά πόσο συμβαδίζει με τις αρχές της «κυκλικής οικονομίας». Θεωρεί, επίσης, ότι είναι λάθος η σχετική αναφορά του ΕΣΔΑ: «Μέθοδοι θερμικής ανάκτησης ενέργειας δευτερογενών στερεών καυσίμων όπως η καύση, η αεριοποίηση, η πυρόλυση, η αεριοποίηση Plasma κ.α. θεωρούνται διεργασίες υψηλής περιβαλλοντικής όχλησης και βάσει της αρχής της προφύλαξης δεν ενδείκνυνται από τον παρόντα σχεδιασμό. Ως εκ τούτου τεχνικές που παράγουν RDF/ SRF δεν ενδείκνυνται για την επεξεργασία των απορριμμάτων καθότι απομακρύνουν υλικά που πρέπει να οδεύουν προς ανακύκλωση».
·       Ο γενικός γραμματέας συντονισμού διαχείρισης αποβλήτων κ. Καπετάνιος ζήτησε τη διερεύνηση της καταγγελίας από τη ΓΓ του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας κ. Μπαριτάκη, τον αντιπεριφερειάρχη Αττικής κ. Βασιλείου και το δήμαρχο Φυλής κ. Παππού. Δεν έχει κοινοποιήσει καμία απάντηση, πράγμα που σημαίνει ότι η εντολή του αγνοήθηκε πανηγυρικά.
·       Ο δήμος Φυλής, η περιφέρεια Αττικής έχουν αγνοήσει τελείως το θέμα, σαν να μην τους αφορά (!!!). Με εξαίρεση ένα ανυπόγραφο, απαξιωτικό σχόλιο, που στάλθηκε στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ από την παράταξη «Δύναμη ζωής» της κ. Δούρου και που, γι αυτό το λόγο, δε δημοσιοποιήθηκε.
·       Ο ΕΔΣΝΑ τοποθετήθηκε προφορικά, με τον εκπρόσωπό του κ. Ιατρού, ο οποίος είπε ότι δεν θεωρεί σοβαρό το σχέδιο Ανδρεόπουλου, ότι δεν έχει τη συγκατάθεση και συμφωνία του ΕΔΣΝΑ και ότι στο νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής δεν περιλαμβάνεται επιλογή κατασκευής υποδομών θερμικής αξιοποίησης. Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να χαρακτηρίσει προβληματικό το στρατηγικό στόχο  του ΕΣΔΑ για απόρριψη της παραγωγής και θερμικής επεξεργασίας - καύσης δευτερογενών καυσίμων από επεξεργασία αποβλήτων και απαρίθμησε σειρά άλλων σημείων του ΕΣΔΑ, στα οποία γίνεται αναφορά στη θερμική επεξεργασία.

Η στάση των υπηρεσιών

Από τη στιγμή που κανείς δεν αναλαμβάνει το ρόλο της ανοιχτής υποστήριξης της μονάδας καύσης, μοιραία, το ενδιαφέρον των υπηρεσιών προσανατολίζεται στη μόνη υποδομή του σχεδίου που υλοποιείται, δηλαδή στη μονάδα της WATT AE, που κατασκευάζεται και η οποία στο σχέδιο Ανδρεόπουλου περιγράφεται σαν «σύγχρονο εργοστάσιο Μηχανικής και Βιολογικής Επεξεργασίας (ΜΒΕ) δυναμικότητας  100.000 τόνων σύμμεικτων ή προδιαλεγμένων απορριμμάτων».

Η οικοδομική άδεια

Η διεύθυνση της υπηρεσίας δόμησης του δήμου Φυλής διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία νέα οικοδομική άδεια για το κτήριο της WATT AE, που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο κατασκευής. Υπάρχει μόνο η άδεια οικοδομής του παλιού (ήδη, καμένου) ΚΔΑΥ και των αποθηκών του, που εκδόθηκε στις 17/10/2007 και πήρε τελική θεώρηση αποπεράτωσης των οικοδομικών εργασιών στις 30/3/2009, χωρίς να φέρει θεώρηση για οριστική ηλεκτροδότηση. Για το λόγο αυτό, η διεύθυνση υπηρεσίας δόμησης του δήμου Φυλής έχει ζητήσει τη γνωμοδότηση της διεύθυνσης περιβάλλοντος και χωρικού σχεδιασμού της αποκεντρωμένης διοίκησης Αττικής, για το κατά πόσο έχει ισχύ η οικοδομική άδεια (δηλαδή κατά πόσο μπορεί να θεωρηθεί έγκυρη). Η ισχύς της οικοδομικής άδειας ήταν για τέσσερα χρόνια, μέχρι 17/10/2011, ενώ δε γίνεται λόγος για παράτασή της.

Κατά συνέπεια, υπάρχει σοβαρή πιθανότητα ακόμη και η παλιά άδεια να είναι άκυρη. Παρόλα αυτά η πολεοδομία της Φυλής τηρεί μια παρελκυστική τακτική και, επί δύο μήνες, δεν αποφαίνεται στο συγκεκριμένο θέμα. Και όχι μόνο αυτό. Αρνείται να πραγματοποιήσει αυτοψία για να εξετάσει την καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ για αυθαίρετη κατασκευή. Ενώ γνωρίζει ότι οι εργασίες γίνονται στη βάση ενός καμένου κτηρίου, χωρίς να της έχει υποβληθεί κάποια νέα μελέτη για τη στατική επάρκεια ή για τη συμμόρφωση με την αρχική άδεια και για την άσκηση πρόσθετων δραστηριοτήτων. Η ΠΡΩΣΥΝΑΤ έχει ξαναζητήσει (21/4) έλεγχο της καταγγελίας της, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-πολεοδομία, διαβιβάζοντας στην πολεοδομία και τους ισχυρισμούς της WATT AE.

Η περιβαλλοντική αδειοδότηση

Η διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του υπουργείου περιβάλλοντος και ενέργειας, διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει καμία νέα περιβαλλοντική αδειοδότηση, που να αφορά στο νέο κτήριο και στη δραστηριότητα της επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων για την οποία προορίζεται. Υπάρχει μόνο η περιβαλλοντική αδειοδότηση του παλιού ΚΔΑΥ, στην οποία στηρίζεται, απ’ ότι φαίνεται, και η σημερινή δραστηριότητα της WATT AE, στο κτήριο των παλιών αποθηκών. Αυτή, προφανώς, δεν αρκεί για να καλύψει τις νέες δραστηριότητες που σχεδιάζεται να έχει η μονάδα μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας. Για να το πούμε πιο απλά: άλλο ΚΔΑΥ, άλλο μονάδα μηχανικής και βιολογικής επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων ή ανάμεικτων, κατά τη WATT AE. Γνωρίζοντας, ασφαλώς, αυτήν της την υποχρέωση η WATT AE, έχει καταθέσει φάκελο νέας περιβαλλοντικής αδειοδότησης στη διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ΥΠΕΝ. Ο φάκελος της έχει επιστραφεί, γεγονός που το παραδέχεται έμμεσα και η ίδια η WATT AE.

Για την ιστορία θα θυμίσουμε ότι υπάρχει ένα σημαντικό στοιχείο στην υφιστάμενη περιβαλλοντική αδειοδότηση του ΚΔΑΥ (στις αποφάσεις αναφέρεται σαν ΜΔΑΥ, μονάδα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών): είναι ενσωματωμένη στην περιβαλλοντική αδειοδότηση του ΧΥΤΑ Φυλής (ΚΥΑ 135831/3.12.2003 η αρχική και ακολουθούν οι τροποποιήσεις - ανανεώσεις της: ΚΥΑ 10298/7.4.2006, ΚΥΑ 109952/6.12.2006, ΚΥΑ 138946/24.4.2009, ΚΥΑ 127164/23.6.2010). Η ΜΔΑΥ αναφέρεται για πρώτη φορά στην ΚΥΑ 109952/6.12.2006 και σαν φορέας του έργου εμφανίζεται (παραπλανητικά) ο ΕΣΔΚΝΑ. Μόνο στην τελευταία τροποποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης της ΜΔΑΥ (ΚΥΑ 201706/11.11.2012) διαχωρίζεται σαν έργο και αναφέρεται ότι είναι ιδιοκτησία της ΕΠΑΝΑ ΑΕ (προκατόχου της WATT AE).

Τα παραπάνω έγιναν με τη σύμφωνη γνώμη και με την απόλυτη συνεννόηση του ΕΣΔΚΝΑ, του δήμου Φυλής και της ΕΠΑΝΑ. Επικυρώθηκαν με την απόφαση 691 της ΕΕ του ΕΣΔΚΝΑ, που πάρθηκε στις 4/10/2004. Αυτό έγινε σκόπιμα, για να γίνει πιο εύκολα η υλοποίηση και η περιβαλλοντική αδειοδότηση μιας ιδιωτικής, καθαρά κερδοσκοπικής δραστηριότητας. Το αντίτιμο της «εξυπηρέτησης» ήταν η παραχώρηση στον ΕΣΔΚΝΑ του 3% των ακαθάριστων εσόδων του ΚΔΑΥ (δεν είναι γνωστό αν υλοποιήθηκε).

Η διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ΥΠΕΝ ζήτησε από τον ΕΔΣΝΑ και τη WATT AE να δώσουν εξηγήσεις στην καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Το έκανε μόνο η WATT AE.

Η στάση των επιθεωρητών περιβάλλοντος

Απορίες γεννά και η στάση των επιθεωρητών περιβάλλοντος, οι οποίοι σε μια πρώτη προφορική επικοινωνία, έδειξαν σχετική απροθυμία να διερευνήσουν το θέμα, επικαλούμενοι ότι δεν άπτεται των αρμοδιοτήτων τους, αφού δεν έχει ολοκληρωθεί και δεν έχει λειτουργήσει η νέα μονάδα.

Γνωρίζουμε, ωστόσο, ότι οι επιθεωρητές περιβάλλοντος πραγματοποίησαν έλεγχο, πολύ πρόσφατα, στην εγκατάσταση της WATT AE, στη Φυλή. Το ερώτημα είναι πολύ απλό: αφού η ισχύουσα περιβαλλοντική αδειοδότηση αφορά δραστηριότητες και στο κτήριο που εξακολουθεί να λειτουργεί και στο κτήριο που κάηκε, για ποιο λόγο δεν εξέτασαν τι ακριβώς συμβαίνει στο δεύτερο από αυτά; Δεν θα έπρεπε να ενδιαφερθούν να μάθουν αν πρόκειται για αποκατάσταση της παλιάς δραστηριότητας ή αν αναπτύσσεται, παράτυπα, μια καινούργια; Δεν μπορεί να τους διέφυγε μια τόσο σημαντική αλλαγή. Άλλωστε η απόσταση ανάμεσα στα δύο κτήρια δεν είναι μεγαλύτερη από είκοσι μέτρα.

Οι ισχυρισμοί της WATT AE

Η WATT AE έστειλε τις εξηγήσεις της στη διεύθυνση περιβαλλοντικής αδειοδότησης του ΥΠΕΝ, με επιστολή της στις 28/3/2016, που υπογράφει ο πρόεδρος του ΔΣ και διευθύνων σύμβουλος κ. Αθ. Κατρής, πρόσωπο το οποίο έχει βρεθεί στο στόχαστρο των δικαστικών αρχών της Κύπρου, για δραστηριότητες του ομίλου Μπόμπολα, του οποίου υπήρξε σημαίνον στέλεχος. Λίγες μέρες αργότερα, στις 5/4/2016, στέλνει νέα επιστολή, ορθή επανάληψη της πρώτης, επικαλούμενη μια συμπληρωματική καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Στην πραγματικότητα, με τη δεύτερη επιστολή, επιχειρεί να ανασκευάσει τις εντυπώσεις μιας σειράς διατυπώσεων της πρώτης επιστολής, που δε συμβαδίζουν με την εικόνα που θέλει να δώσει (γλώσσα λανθάνουσα τ’ αληθή λέγει …). Ποιοι είναι οι βασικοί ισχυρισμοί:
·       Οι μέχρι τώρα εργασίες αφορούν στην ανακατασκευή της πληγείσας εγκατάστασης, χρησιμοποιώντας τις διασωθείσες υποδομές και εγκαταστάσεις, που αναφέρονται διεξοδικά. Γίνεται έλεγχος αντοχής των μεταλλικών στοιχείων της κατασκευής, που υποστηρίζεται ότι έχει μείνει ανέπαφη κατά τα 3/4. Καμία αναφορά σε μελέτη τεκμηρίωσης της αντοχής του κτηρίου και σε έλεγχό της από την πολεοδομία.
·       Οι εργασίες γίνονται στη βάση της αρχικής άδειας, η οποία έληγε μεν στις  17/10/2011, αλλά έχει παραταθεί μέχρι 17/10/2017, με τους νόμους 4067/2012 και 4258/2014.
·       Οποιαδήποτε τροποποίηση της εγκατάστασης θα γίνει αποκλειστικά και μόνο μετά την πλήρη αδειοδότηση. Στην αρχική επιστολή αναφέρονταν ότι προχωρά η τροποποίηση της εγκατάστασης, με την αποκατάσταση της παλιάς δραστηριότητας να ολοκληρώνεται στο πρώτο εξάμηνο του 2016 και με την εγκατάσταση της γραμμής παραγωγής δευτερογενούς καυσίμου να ολοκληρώνεται έως το τέλος του 2016. Φαίνεται ότι θεωρούσαν δεδομένη την περιβαλλοντική αδειοδότηση των νέων δραστηριοτήτων.
·       Είναι επιθυμία της WATT AE να αυξήσει τη δυναμικότητά της στους 100.000 τόνους/έτος, προσθέτοντας δραστηριότητες επεξεργασίας προδιαλεγμένων οργανικών απορριμμάτων και υπολειμμάτων των υφιστάμενων ΚΔΑΥ (εφόσον ληφθεί η αναγκαία αδειοδότηση). Στην αρχική επιστολή αναφέρονταν ότι η εγκατάσταση αποκαθίσταται και ανανεώνεται, ώστε να μπορεί να υποδέχεται μη επικίνδυνα εμποροβιομηχανικά απορρίμματα και υλικά συσκευασίας, υπολείμματα των ΚΔΑΥ της Αττικής, ογκώδη δημοτικά απορρίμματα και προδιαλεγμένα οργανικά.
·       Από τη δεύτερη επιστολή απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην παραγωγή δευτερογενών καυσίμων, που αποτελούσε κεντρικό στοιχείο της δραστηριότητας της μονάδας, σύμφωνα με την πρώτη επιστολή: «δημιουργείται μια νέα υπερσύγχρονη μονάδα που δίνει έμφαση στην ανακύκλωση μετατρέπει δε παράλληλα τα υπολείμματα της ανακύκλωσης σε δευτερογενή καύσιμα για την βιομηχανία …».
·       Αποποιείται κάθε σχέση με το σχέδιο Ανδρεόπουλου. Παρόλο που το σχέδιο Ανδρεόπουλου περιγράφει με τον ίδιο, σχεδόν, τρόπο τη δραστηριότητα της νέας μονάδας.
·       Διατυπώνεται ο ισχυρισμός ότι δεν πρόκειται για μονάδα επεξεργασίας σύμμεικτων απορριμμάτων. Λυπούμαστε, αλλά αν υλοποιηθούν αυτά που λέει η πρώτη επιστολή, ακόμη και η δεύτερη, θα συμβεί ακριβώς και αυτό. Διότι σύμμεικτα δεν είναι μόνο τα απορρίμματα του πράσινου κάδου, αλλά και τα υπολείμματα των ΚΔΑΥ, τα ογκώδη δημοτικά και τα εμποροβιομηχανικά.
·       Αποδίδεται στην ΠΡΩΣΥΝΑΤ ο ισχυρισμός ότι η μονάδα της WATT AE θα είναι μονάδα καύσης και ότι θα γίνει σε χώρο επέκτασης της ΟΕΔΑ Φυλής. Δεν έχει ειπωθεί κάτι τέτοιο από την ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Η επέκταση της Φυλής αναφέρεται στο σχέδιο Ανδρεόπουλου και έχει σαν σκοπό να φιλοξενήσει μονάδα καύσης της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ και τη χαρτοβιομηχανία της ΠΑΚΟ.
·       Γίνεται επίκληση του νέου εθνικού και περιφερειακού σχεδιασμού, χωρίς να έχει υπάρξει καμία επίσημη διαβεβαίωση του ΕΔΣΝΑ και της περιφέρειας για ένταξη στο νέο περιφερειακό σχεδιασμό. Εκτός κι αν υπάρχουν συμφωνίες που έχουν γίνει ανεπίσημα και εξωθεσμικά. Αλλιώς, πώς θεωρείται αυτονόητη η λειτουργία μιας μονάδας, με το συγκεκριμένο αντικείμενο δραστηριότητας;

Ο χώρος υλοποίησης της δραστηριότητας της WATT AE

Είναι προφανές ότι δεν έχουμε να κάνουμε με μια επιλογή ήσσονος σημασίας. Αυτό ισχύει και για έναν πρόσθετο λόγο: το σκανδαλώδη τρόπο με τον οποίο βρέθηκε η εταιρεία WATT AE (αρχικά σαν ΕΠΑΝΑ ΑΕ) να δραστηριοποιείται σε τμήμα της εγκατάστασης (ΟΕΔΑ) της Φυλής. Αυτό έγινε με απόφαση του δήμου Φυλής (11/2013) και με την απόφαση 691/4.10.2004 της ΕΕ του ΕΣΔΚΝΑ, όπως προαναφέρθηκε. Πώς έγινε αυτό;

Τα όρια της σημερινής ΟΕΔΑ Φυλής καθορίστηκαν με το ν. 3164/2003, Η επέκταση που χρειάστηκε αφορούσε εκτάσεις του δήμου Φυλής, αλλά και εκτάσεις ιδιωτών, για τις οποίες ο νόμος προέβλεπε τη δυνατότητα αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. Σε αυτό το πλαίσιο ο δήμος Φυλής, παραχώρησε στον ΕΣΔΚΝΑ έκταση 500 στρεμμάτων, με την απόφαση 95/2004. Σε ένα άλλο τμήμα της ΟΕΔΑ, περίπου 28 στρέμματα, ο δήμος Φυλής διατήρησε την κυριότητα, νομή και κατοχή, ώστε να έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει ο ίδιος παρεμφερείς δραστηριότητες και με τη δέσμευση ότι μελλοντικά θα το παραχωρήσει στον ΕΔΣΝΑ. Αντί, λοιπόν, ο δήμος να αναπτύξει δικές τους δραστηριότητες, θεώρησε σκόπιμο να το εκμισθώσει στην ΕΠΑΝΑ ΑΕ, για 20 χρόνια, με το 35024/2005 συμφωνητικό μίσθωσης δημοτικής έκτασης.

Είναι εξοργιστικό το γεγονός ότι ο ΕΔΣΝΑ, που έχει την ευθύνη της ΟΕΔΑ Φυλής και στον οποίο προορίζεται να αποδοθεί η συγκεκριμένη έκταση, να παρακολουθεί τις αυθαιρεσίες της WATT AE, χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη να κάνει και το παραμικρό σχόλιο.

Συμπεράσματα

Απ’ όσα προαναφέρθηκαν, είναι σαφές ότι έχουμε να κάνουμε με μια σημαντική αναδίπλωση στο θέμα της κατασκευής μονάδας καύσης στη Φυλή. Ο κίνδυνος δεν έχει εκλείψει, όμως. Θα επανέρχεται όσο ο νέος ΠΕΣΔΑ της Αττικής θα εξακολουθεί να παραμένει γενικόλογος, αόριστος και συγκεντρωτικός. Και όσο η ηγεσία του υπουργείου περιβάλλοντος και στελέχη του ΕΔΣΝΑ θα συνεχίσουν να αγνοούν προκλητικά τις προβλέψεις του νέου εθνικού σχεδίου και να πριμοδοτούν την καύση.
Το δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι η αναθεώρηση του ΠΕΣΔΑ της Αττικής πρέπει να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο και να περιγράψει με σαφήνεια όλες τις αναγκαίες βασικές υποδομές, στη βάση της αποκέντρωσης, με έμφαση στην πρόληψη, στην προδιαλογή και στην ανάκτηση των υλικών. Έστω τώρα, την τελευταία στιγμή. Διαφορετικά, η υλοποίηση του ΠΕΣΔΑ θα γίνεται ανερμάτιστα και αποσπασματικά, με την πρωτοβουλία να ανήκει σε ιδιώτες, όπως η WATT AE, που αξιοποιώντας την οικονομική ισχύ τους και τις πολιτικές συγκυρίες θα προσπαθούν να επιβάλλουν τις δικές τους, ιδιοτελείς προτεραιότητες.

Σε κάθε περίπτωση, δεν αρκεί να αποτρέψουμε τη δημιουργία μονάδας καύσης στη Φυλή. Επιβάλλεται να ακυρωθεί και η επέκταση των δραστηριοτήτων της μονάδας της WATT AE. Η ωραιοποίηση των μελλοντικών της δραστηριοτήτων δεν πείθει. Όταν έχει προηγηθεί η απόφαση του ΕΔΣΝΑ για επέκταση της δυναμικότητας του ΕΜΑΚ της Φυλής στους 350.000 τόνους/έτος, το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι μια νέα μονάδα σύμμεικτων, δυναμικότητας 100.000 τόνων/έτος, στο ίδιο σημείο. Τα αρνητικά συμπτώματα των νέων επιλογών για το ΕΜΑΚ είναι αισθητά το τελευταίο διάστημα. Κανείς/μία δεν μπορεί να αγνοεί το αίτημα για κλείσιμο της εγκατάστασης της Φυλής και την περιβαλλοντική αποκατάσταση της ευρύτερης περιοχής.


24/4/2016

ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΕΝΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ (ΠΡΩΣΥΝΑΤ)

Οι επιστολές της WATT AE


3 σχόλια:

  1. Ο ισχυρισμός για την ισχύ της Οικοδομικής Άδειας ισχύει. Πράγματι εφόσον η ΟΑ έληγε 17/10/2011, τότε παίρνει παράταση για άλλα 3 χρόνια με τον Ν.4067/12 και για άλλα 3 έτη με τον Ν. 4258/14. Η δεύτερη ανανέωση γίνεται αυτόματα, δεν απατείται ουδεμία περαιτέρω διαδικασία από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Για οποιαδήποτε Οικοδομική άδεια οι μηχανικοί της πολεοδομίας είναι υποχρεωμένοι να κάνου έλεγχο για την ορθή εφαρμογή της.Βέβαια οι πολεοδομίες ήταν και παραμένουν φωλιές λαδόματος.Οταν ο Μηχανικός που είναι αρμόδιος για τον έλεγχο τα έχει πάρει απαντά ότι η ανανέωση γίνεταα αυτόματα.Σε τελευταία ανάλυση αυτά τα κακώς κείμενα της νομοθεσίας αλλά και των συμπεριφορών του κρατικού μηχανισμού δεν ήλθε να αλλάσει ο ΣΥΡΙΖΑ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο λόγος που έγραψα το παραπάνω σχόλιο είναι για να ενημερώσω.

    Η πλειοψηφία των ανθρώπων δεν έχει γνώση των πολεοδομικών θεμάτων και νομίζω ότι παθαίνουν σύγχιση και εκνευρισμό όταν μαθαίνουν πράγματα που δε γνωρίζουν από που προέρχονται. Πχ κάποιος μπορεί να ισχυρίζεται ότι το δημοσιουπαλληλικό σώμα είναι διεφθαρμένο. Όμως η αλήθεια μπορεί να είναι διαφορετική. Σε κάθε περίπτωση οι άνθρωποι πρέπει να γνωρίζουν από που πηγάζουν οι κανόνες που ρυθμίζουν τη ζωή τους. Η έκδοση μίας οικοδομικής άδειας ενός κτιρίου ανήκει σε αυτό το πεδίο.

    Έχουμε και λέμε λοιπόν: Στον νόμο 4067/2012 (ΦΕΚ 79Δ 2012) (δηλαδή ένα νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή), στο άρθρο 29, παράγραφος 5.α αναφέρεται ότι: "Η ισχύς των οικοδομικών αδειών, οι οποίες δεν έιχαν λήξει την 01.03.2011 παρατείνεται κατά 3 έτη".

    Στην περίπτωσή μας η οικ. άδεια έληγε στις 17.10.2011, άρα η ισχύς της παρατείνεται για 3 χρόνια, δηλαδή πλέον λήγει στις 17.10.2014. Η διαδικασία αυτή γίνεται χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία, δηλαδή δεν εμπλέκεται η αρμόδια υπηρεσία πολεδομίας (νυν δόμησης).

    Στον νόμο 4258/2014 (ΦΕΚ 94Α 2014) (δηλαδή ένα νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή), στο άρθρο 11, παράγραφος 3 αναφέρεται ότι: "Η ισχύς των οικοδομικών αδειών, οι οποίες λήγουν εντός του 2014, 2015 και έως 29/2/16 παρατείνεται κατά 3 έτη".

    Στην περίπτωσή μας η οικ. άδεια έληγε με βάση τον Ν. 4067/12 στις 17.10.2014, άρα η ισχύς της παρατείνεται για 3 χρόνια, δηλαδή πλέον λήγει στις 17.10.2017. Η διαδικασία αυτή γίνεται χωρίς καμία περαιτέρω διαδικασία, δηλαδή δεν εμπλέκεται η αρμόδια υπηρεσία πολεδομίας (νυν δόμησης).
    Γ.Ν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή