Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Τετάρτη, 2 Νοεμβρίου 2016

Κλειστά τα αυτιά στις καταγγελίες του «Δυτικού μετώπου»



ΠΗΓΗ : http://prosynat.blogspot.gr/2016/11/blog-post.html


Κοινή συνεδρίαση των διαρκών επιτροπών παραγωγής και εμπορίου και δημόσιας διοίκησης, δημόσιας τάξης και δικαιοσύνης πραγματοποιήθηκε, την Τρίτη 1/11/2016, με αντικείμενο το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) της Αττικής. Η συνεδρίαση ήταν προϊόν προηγούμενης συνάντησης του «Δυτικού μετώπου» με τον πρόεδρο της Βουλής κ. Βούτση, στην οποία παρουσιάστηκαν οι σοβαρές ενστάσεις των συλλογικοτήτων της Δυτικής Αττικής και της Δυτικής Αθήνας, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στις προβλέψεις του νέου σχεδιασμού το μέλλον της εγκατάστασης της Φυλής.
Από μέρους της κυβέρνησης παραβρέθηκαν: ο υπουργός Εσωτερικών κ. Κουρουμπλής, ο αν. υπουργός περιβάλλοντος κ. Τσιρώνης και ο γενικός γραμματέας συντονισμού διαχείρισης αποβλήτων κ. Καπετάνιος. Καλεσμένοι, για να παρουσιάσουν τις θέσεις τους ήταν εκπρόσωποι της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, ο δήμαρχος Φυλής κ. Παππούς και εκπρόσωποι του «Δυτικού μετώπου». Είχαν κληθεί, επίσης, η περιφερειακή ένωση δήμων (ΠΕΔ) Αττικής και ΜΚΟ, που δεν παραβρέθηκαν.
Πριν τη συνεδρίαση, είχαμε διατυπώσει το -ρητορικό- ερώτημα: «Βουλή: ακούει κανείς;». Μετά τη συνεδρίαση η εικόνα είναι πολύ πιο σαφής: πολλοί άκουσαν, σχεδόν κανείς δεν μπήκε στον κόπο να τοποθετηθεί επί της ουσίας. Αν σκοπός της συνεδρίασης ήταν να φωτιστούν πληρέστερα οι επιλογές του νέου σχεδιασμού και να διερευνηθούν οι καταγγελίες του «Δυτικού μετώπου», το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό. Αφού, τόσο οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης, της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ, όσο και οι περισσότεροι βουλευτές της αντιπολίτευσης προτίμησαν να «οχυρωθούν» πίσω από τις βολικές σε αυτούς κομματικές αφηγήσεις. Οι μεν για να ωραιοποιήσουν την κατάσταση και οι δε για να εκθειάσουν τον προηγούμενο απαράδεκτο-φιλοεργολαβικό σχεδιασμό.
Σε αυτό το κλίμα, αγνοήθηκαν παντελώς τα κρίσιμα ζητήματα που είχε θέσει το «Δυτικό μέτωπο» και η ΠΡΩΣΥΝΑΤ. Δεν είναι ότι δόθηκαν ανεπαρκείς και μη πειστικές απαντήσεις. Το εξοργιστικό είναι ότι δεν προσπάθησαν καν να απαντήσουν. Για την ιστορία και μόνο αξίζει να επισημάνουμε τα πιο σημαντικά από αυτά τα ζητήματα, που έμειναν εντελώς αναπάντητα ή ασχολίαστα:
·       Η κυβέρνηση δεν υποστηρίζει βασικές επιλογές του νέου εθνικού σχεδίου (δημόσιος χαρακτήρας, δημόσιος φορέας διαχείρισης αποβλήτων, ακύρωση των ΣΔΙΤ, ριζική αναδιάρθρωση του συστήματος ανακύκλωσης, προτεραιότητα στην προδιαλογή και στις δημοτικές - αποκεντρωμένες υποδομές, διευκόλυνση χωροθετήσεων κλπ.).
·       Η πρόσκληση για τη χρηματοδότηση έργων διαχείρισης αποβλήτων υπονομεύει και ακυρώνει τον αποκεντρωμένο χαρακτήρα της διαχείρισης. Το σύνολο, σχεδόν, των χρημάτων κατευθύνεται σε έργα διαχείρισης σύμμεικτων (εργοστάσια, σταθμοί μεταφόρτωσης και ΧΥΤΑ).
·       Το νέο ΠΕΣΔΑ Αττικής έχει συμβιβαστεί και προωθεί τη λογική της συγκεντρωτικής διαχείρισης, αφού έχει αποδεχτεί την ανυπαρξία δημοτικών - διαδημοτικών υποδομών ανακύκλωσης και κομποστοποίησης των οργανικών.
·       Οι δήμοι θα εξακολουθήσουν να είναι συλλογείς και μεταφορείς αποβλήτων στις κεντρικές εγκαταστάσεις, τα ιδιωτικά συστήματα ανακύκλωσης θα συνεχίσουν να κυριαρχούν, οι στόχοι της προδιαλογής δεν θα επιτευχθούν και τα σύμμεικτα θα εξακολουθήσουν να κυριαρχούν.
·       Οι νέες μονάδες επεξεργασίας σύμμεικτων και οι κεντρικές μονάδες κομποστοποίησης είναι μόνο στα χαρτιά. Πουθενά, σχεδόν, δεν υπάρχει χωροθέτηση και δεν έχει εξασφαλιστεί η αναγκαία συναίνεση των δήμων. Τα μόνα έργα που προωθούνται πραγματικά είναι η γιγαντιαία επέκταση του ΕΜΑΚ Φυλής και μια πολύ μικρή μονάδα στο Γραμματικό. Είναι τα μόνα έργα για τα οποία έχει αποφασιστεί η υποβολή πρότασης χρηματοδότησης.
·       Το ίδιο ισχύει και με τους νέους ΧΥΤΑ/ΧΥΤΥ. Δεν λαμβάνεται υπόψη ότι η χωρητικότητα του ΧΥΤΑ Φυλής εξαντλείται στο τέλος του 2018 (σύμφωνα με τον ίδιο τον ΕΔΣΝΑ), δεν αναλαμβάνεται ρητή δέσμευση για το κλείσιμο του ΧΥΤΑ, το οποίο παραπέμπεται στο αόριστο μέλλον (όταν θα έχουν κατασκευαστεί οι νέοι ΧΥΤΑ/Υ). Στην ουσία, προετοιμάζεται η συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής, για άλλα 5-10 χρόνια.
·       Το ΕΜΑΚ λειτουργεί χωρίς κανένα περιβαλλοντικό όφελος (σχεδόν, όλα όσα «επεξεργάζεται» και «παράγει» οδηγούνται για ταφή) και προκαλεί δυσβάσταχτη οικονομική αιμορραγία κάθε χρόνο. Παρόλα αυτά και αντί να κλείσει, επιδιώκεται η αύξηση της δυναμικότητάς του, από τους 250.000 στους 450.000 τόνους/χρόνο).
·       Υπάρχει συναίνεση της περιφέρειας και του ΕΔΣΝΑ στην κατασκευή ιδιωτικής μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων μέσα στην ΟΕΔΑ Φυλής, από την εταιρεία WAAT ΑΕ, με σκοπό να ενταχθεί σιωπηρά στο νέο σχεδιασμό.
·       Η απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα υγειονομικών αποβλήτων έχει παραπεμφθεί στις καλένδες.
·       Η Φυλή και η Δυτική Αττική θα εξακολουθήσουν να αποτελούν το επίκεντρο της διαχείρισης του συνόλου, σχεδόν, των απορριμμάτων της Αττικής.
·       Περιφέρεια και δήμος Φυλής προωθούν σχέδιο υποτιθέμενης ανάπλασης της εγκατάστασης της Φυλής, με πρότυπο την εγκατάσταση της Χιρίγια στο Ισραήλ. Μόνο που η εγκατάσταση αυτή δεν είναι ένα «πάρκο», όπως προσχηματικά χαρακτηρίζεται, αλλά μια εγκατάσταση διαχείρισης σύμμεικτων απορριμμάτων και καύσης δευτερογενών προϊόντων.      
Πολύ κακή εντύπωση προκάλεσε η επιδερμική τοποθέτηση του δημάρχου Φυλής κ. Παππού, ο οποίος προσπάθησε να πείσει ότι αγωνίζεται για το κλείσιμο του ΧΥΤΑ Φυλής. Ο ίδιος υποστήριξε ότι επιθυμεί να συνεχιστεί η λειτουργία της εγκατάστασης «για τα δικά μας σκουπίδια, το πολύ και αυτά της Δυτικής Αττικής», όπως χαρακτηριστικά είπε. Απέκρυψε τον πραγματικό χαρακτήρα της ανάπλασης που ενστερνίζεται, ενώ παρέπεμψε στις προηγούμενες δημοτικές αρχές για τη δραστηριοποίηση της WATT ΑΕ, σε χώρο της ΟΕΔΑ που διαχειρίζεται ο δήμος Φυλής. Επικαλέστηκε την αυτονόητη, υπηρεσιακή απόφαση της υπηρεσίας δόμησης του δήμου να επιβάλλει πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτου στη WATT ΑΕ, λες και θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά (και αφού προηγήθηκε η καταγγελία της ΠΡΩΣΥΝΑΤ). Δεν μας είπε, όμως, τι στάση θα κρατήσει ο ίδιος και η δημοτική αρχή, στην περίπτωση που η WATT ΑΕ αποφασίσει να κινηθεί νόμιμα, όπως φαίνεται ότι κάνει. Τέλος, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, ισχυρίστηκε ψευδώς ότι ο δήμος έχει εκπονήσει τοπικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων. Τη στιγμή που γνωρίζουν και οι πέτρες ότι ο δήμος Φυλής είναι ο μοναδικός δήμος της Αττικής που δεν έχει καταθέσει σχέδιο στο ΕΔΣΝΑ και ότι τέτοιο σχέδιο δεν έχει συζητηθεί στο δημοτικό συμβούλιο.
Χωροθέτηση με προεδρικό διάταγμα
Αν κάτι «χάλασε» το γενικό κλίμα ήταν μια αποστροφή της ομιλίας του κ. Τσιρώνη, με την οποία έγινε γνωστό ότι διερευνάται η ιδέα της χωροθέτησης των αποκεντρωμένων υποδομών διαχείρισης των αποβλήτων στην Αττική (σημ. που δεν γίνεται στο νέο ΠΕΣΔΑ) δεν θα γίνει με ξεχωριστές πράξεις, αλλά με ένα προεδρικό διάταγμα, που θα τις περιλαμβάνει όλες και θα προβλέπει τις αναγκαίες αλλαγές στα γενικά πολεοδομικά σχέδια (ΓΠΣ) των δήμων. Κατά κάποιο τρόπο, παρέπεμψε σε μια λύση αντίστοιχη του ν. 3164/2003, που καθόριζε τις θέσεις των ολοκληρωμένων εγκαταστάσεων διαχείρισης αποβλήτων (ΟΕΔΑ) της Αττικής. Μόνο που τότε ήταν άλλο το νομικό πλαίσιο, άλλες οι αρμοδιότητες και λόγος γίνονταν για τις κεντρικές ΟΕΔΑ.
Άλλα κυβερνητικά στελέχη, καθώς και οι εκπρόσωποι της περιφέρειας Αττικής και του ΕΔΣΝΑ, που ρωτήθηκαν, δήλωσαν πλήρη άγνοια για τη συγκεκριμένη μεθόδευση. Οπότε, ανακύπτουν τα εξής ερωτήματα:
·       Πέρα από τα ζητήματα των αλλαγών στα ΓΠΣ, ποια θα είναι η εμπλοκή του υπουργείου περιβάλλοντος στις συγκεκριμένες χωροθετήσεις, δηλαδή σε ένα ζήτημα που αποτελεί αντικείμενο του ΠΕΣΔΑ, αρμοδιότητα του ΕΔΣΝΑ και, έμμεσα, της περιφέρειας Αττικής;
·       Υπάρχει σύμφωνη γνώμη του ΕΔΣΝΑ και της περιφέρειας στην επιλογή που ανακοίνωσε ο κ. Τσιρώνης;
·       Με ποια διαδικασία θα διερευνηθούν και θα γίνουν οι τελικές χωροθετήσεις υποδομών με διαφορετικό χαρακτήρα και διασπορά;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου